PKP PLK chcą zmiany ws. połączenia Tychy-Oświęcim. Bez prac w terenie
Spółka PKP PolskieLinie Kolejowe wystąpiła do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektuzmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przezBieruń.
Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać matylko dokumentacja. Chodzi o jeden z dwóch projektów listy podstawowejKrajowego Programu Kolejowego do 2023 r. (KPK) przewidzianych dowspółfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego nalata 2014-2020.
Ujęto tam rewitalizację linii nr 694/157/190/191 Bronów –Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce (początkowo oszacowanąna 290,8 mln zł) oraz rewitalizację linii 140/169/179/885/138 dla połączenia:Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim (pierwotnyszacunek – 171,2 mln zł).
Pierwsze z tych zadań dotyczy blisko 41-kilometrowegopołączenia wiodącego od magistrali E65 (między Czechowicami-Dziedzicami aZebrzydowicami) do Wisły Głębiec, które wykorzystują m.in. Koleje Śląskie, atakże niespełna 10-kilometrowego połączenia Goleszów – Cieszyn, nieprzejezdnegood 2013 r.
Drugie zadanie dotyczy rewitalizacji odcinków liniikolejowych łączących Orzesze Jaśkowice, Tychy, Nowy Bieruń i Oświęcim. W pierwszymetapie mogłoby to prowadzić do utworzenia połączenia pasażerskiego z Orzeszaprzez Tychy do Bierunia, a potem dalej, do Oświęcimia. Obecnie w większościzniszczonymi odcinkami tych linii jeżdżą pociągi towarowe.
W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzeniado I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisaliprzedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychóworaz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanegona 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł
W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacjize środków RPO w latach 2018-2020. Zgodnie z założeniami dzięki remontowiinfrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłybywrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.
Już w 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowepołączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy – TychyMiasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyćpołączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowanykrótki łącznik w rejonie kopalni Piast.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszegoterenu pełniony przez Polską Grupę Górniczą – linia przechodzi przez terenczynnej wciąż kopalni. Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.
W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentacjęprzedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym zominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł bruttoofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w ub. roku.
Następnie pierwotnie planowano przetarg w trybie”projektuj i buduj”, aby prace mogły zakończyć się w drugiej połowie2020 r. Jak jednak poinformował PAP we wtorek Karniewski, zarządca kolejowejinfrastruktury zwrócił się do urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, abyunijny projekt dot. tego połączenia objął w obecnej perspektywie unijnej tylkoprzygotowanie kompletnej dokumentacji.
Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji liniido Cieszyna i Wisły-Głębiec PLK ogłosiły w grudniu ub. roku. Wniosek odofinansowanie tej inwestycji – o wartości 441,7 mln zł – spółka zgłosiła wzamkniętym w listopadzie br. naborze RPO dot. transportu kolejowego. Zarządcakolejowej infrastruktury ubiega się pod tym kątem o 273,5 mln złdofinansowania.
Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnymśląskim RPO to 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła blisko138,7 mln zł dofinansowania do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowyna ich dostawy zawarto w latach 2016-17). W efekcie te dwa projektywykorzystują 412,2 mln zł z RPO.
„