PKP PLK chcą zamówić przebudowę magistrali węglowej na Śląsku w I kw. 2021 r.
W I kw. 2021 spółkaPKP PLK zamierza podpisać umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnejczęści woj. śląskiego. To najbardziej wysunięty na południe odcinek liniikolejowej nr 131; prace mają kosztować 1,53 mld zł brutto. Obecnie trwająprocedury odwoławcze; oferty otwarto ponad rok temu.
W unieważnionym ponad dwa lata temu pierwszym przetargunajtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł brutto, przy budżecie 790 mln złbrutto. W powtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowegona 1,376 mld zł brutto.
W informacji z otwarcia ofert we wrześniu ub. rokuzamawiający podał, że najtańsza łączna cena brutto wynosiła 1,742 mld złbrutto. W październiku ub. roku odbyła się aukcja elektroniczna, w którejuczestniczyło czterech wykonawców. W jej efekcie uzyskano od Intercoru cenęcałkowitą oferty 1,242 mld zł netto (1,528 mld zł brutto). Spółka ta wygrałaaukcję z firmą PORR – o 100 zł.
Pod koniec stycznia br. PLK wybrały ofertę Intercoru jakonajkorzystniejszą. W połowie lutego jednak unieważniły wybór, w ślad zawyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej – celem „wyjaśnienia wszelkich okolicznościsprawy oraz uzupełnienia dokumentów”. Następnie w czerwcu zarządca kolejowejinfrastruktury podał, że wybrał ofertę PORR.
Jak przekazała PAP Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK,także ten wybór został zaskarżony; obecnie trwa postępowania odwoławcze.”Podpisanie umowy będzie możliwe po wyłonieniu wykonawcy prac. Planowany terminto I kwartał 2021 r., ale ze względu na trwające postępowania odwoławcze terminten może ulec zmianie. Zakończenie zadania przewidziane jest na 2024 r.” –zaznaczyła Głowacka.
Chodzi o remont odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej zGórnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej,silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytomi Radzionków, po Nakło Śląskie.
To również jedno z kluczowych kolejowych połączeńpasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in.pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom doTarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.
Odcinek ten ujęto jako LOT A w zestawie przetargówzmierzających do realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach magistraliwęglowej, m.in. w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już remonty- np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim.
Z dokumentacji dotyczącej przetargu fragmentu trasy ChorzówBatory – Nakło Śląskie wynika, że na nieodnawianych tam w poprzednich latachodcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawianama być też geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lub budowęna nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem.Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego.
Perony mają zyskać m.in. nową nawierzchnię. W centrumChorzowa ma powstać nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul.Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a nagłównym dworcu w tym mieście – oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji halidworcowej – wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północnyperony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracowaćdokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja w formule”projektuj i buduj” ma trwać do 41 miesięcy od daty rozpoczęcia; w poprzednimprzetargu zapisano 52 miesiące.
Pierwotnie cztery przetargi w trybie projektuj i buduj, dotycząceposzczególnych odcinków magistrali węglowej, PLK prowadziły od końca 2017 r.Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór -tzw. LOT A), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb – LOT B), Kalina – RusiecŁódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D).
We wrześniu ub. roku podpisano umowę na LOT D (o długości32,7 km; prace tam za 582 mln zł netto wykonuje spółka ZUE) oraz LOT C (odługości ponad 70 km; prace za 1,24 mld zł netto prowadzi PORR, w konsorcjum zTrakcją System). Przetarg na LOT B (37,8 km) unieważniono i trwa postępowaniena zaprojektowanie inwestycji.(PAP)