PKP PLK budują Rzeszów Zachodni

inforail
27.11.2018 07:24

Łatwiejszy dostęp dopociągów i wygodniejsze podróżowanie zapewni nowy przystanek Rzeszów Zachodni– podały PKP PLK.

Inwestycja warta ponad 200 mln obejmuje także stację RzeszówGłówny. Efektem prac będzie m.in. budowa wind i pochylni – zapewnienie dostępudo kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Przy Alei Wyzwolenia w Rzeszowie widać już perony przystankuRzeszów Zachodni, który usprawni komunikację na trasach Kraków – Rzeszów iOcice/Kolbuszowa – Rzeszów. Nowy obiekt ułatwi też podróże w aglomeracji, m.in.dojazd do dzielnicy Staromieście. Wykonawca układa płyty przy jednym z dwóchperonów. Trwa budowa ściany oporowej, schodów i pochylni dla osób oograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanek wyposażony będzie wwiaty, ławki oraz oznakowanie i tablice informacyjne. Na peronach zamontowanazostanie antypoślizgowa nawierzchnia i linie naprowadzające, które ułatwiająporuszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Dla osób o ograniczonych możliwościachporuszania się, komunikację ułatwi winda oraz pochylnia.

Nowe mosty – sprawnapodróż

Przy nowym przystanku Rzeszów Zachodni PKP Polskie LinieKolejowe przebudują trzy mosty kolejowe. Obecnie trwają prace przy dwóchobiektach. W nocy z 17 na 18 listopada zamontowano już nową 160-tonowąkonstrukcję na jednym z obiektów. Prace wymagały użycia specjalistycznegodźwigu. Zaplanowano je tak, aby do minimum ograniczyć zmiany w ruchusamochodów. Obecnie instalowane są sieci energetyczne i teletechniczne. Jeszczew listopadzie podobna konstrukcja zostanie umieszczona na drugim moście. Wstyczniu wykonawca przystąpi do przebudowy trzeciego mostu.

Zmienia się stacjaRzeszów Główny

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace przy przebudowiestacji Rzeszów Główny. Wykonawca układa nowe tory i montuje elementy siecitrakcyjnej od strony zachodniej. Powstają nowe instalacje energetyczne,teletechniczne i sanitarne.

W połowie 2019 roku rozpocznie się przebudowa centralnejczęści stacji Rzeszów Główny. Wykonawca przebuduje trzy perony i dostosuje jedo potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do nichułatwią windy i ruchome schody. Kładkę zastąpi przejście pod torami, którepołączy centrum Rzeszowa z ulicą Kochanowskiego. Efektem przedsięwzięcia PLKbędzie wygodniejsza, pozbawiona barier architektonicznych stacja.

Ostatni etap inwestycji zakłada całkowitą przebudowęwiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego. Dużym udogodnieniem dla kierowcówbędzie poszerzenie jezdni pod wiaduktem do dwóch pasów, ponieważ do tej poryodbywał się tam ruch wahadłowy. Powstanie także chodnik i ścieżka rowerowa.Prace zakończą w pierwszej połowie 2021 roku.

Inwestycja w Rzeszowie, realizowana jest z KrajowegoProgramu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznegoinfrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”.Projekt obejmuje trzy stacje: Rzeszów Główny, Szczecin Główny i Gdańsk.Zlikwidowane będą bariery architektoniczne oraz poprawi się komfort podróżnych.Wartość podpisanej w czerwcu umowy na stację Rzeszów to 205 mln zł netto.

Projekt „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługipodróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny” ubiega się o finansowanie ześrodków UE POIiŚ 2014-2020.