PKP PLK analizowały – zamknięcie dwóch torów korzystniejsze, niż zamknięcie jednego

inforail
28.08.2017 08:00

3 września PKP PLKzamykają w celu gruntownej modernizacji odcinek podmiejskiej linii kolejowejmiędzy stacjami Warszawa Włochy i Grodzisk Maz. Na komunikację zastępczą złożąsię cztery specjalne linie autobusowe i dodatkowe kursy na istniejącychtrasach.

Zamknięcie linii 447 dla ruchu pociągów zgodnie z aktualnymplanem potrwa rok. Jak poinformował w piątek na konferencji prasowej dyrektortego projektu w PKP PLK, Daniel Boruchalski, wymienione zostaną 22 km siecitrakcyjnej i 22 km linii kolejowej. Obok modernizacji szeregu obiektówpowstanie nowy przystanek Parzniew, tunel drogowy w Pruszkowie i dwa przejściapodziemne.

W rezultacie maksymalna prędkość na linii podmiejskiejwzrośnie do 120 km/h. Czas dojazdu z Grodziska do Warszawy Zachodniej maskrócić się o 4-5 minut, przy uwzględnieniu postoju na nowym przystanku.

Wszystkie analizy potwierdziły, że modernizowanie jednegotoru, przy utrzymaniu ruchu na drugim będzie trwało dłużej niż jednoczesneprace na obu torach – podkreślił Boruchalski. Dodał, że spółka analizujejeszcze możliwość skrócenia prac, choć na razie obowiązuje roczny terminzamknięcia linii.

W czasie remontu pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich będąjeździć bezpośrednio między Warszawą a Grodziskiem linią dalekobieżną.

Autobusową komunikację zastępczą zorganizują KolejeMazowieckie i stołeczny ZTM. KM uruchomią cztery specjalne linie autobusowe.Przystanki będą pokrywać się ze stacjami na zamkniętej linii, a dodatkowo wkażdym mieście będą 2-3 dodatkowe przystanki na żądanie – poinformował szefWydziału Zabezpieczenia Przewozów KM Rafał Czarnecki.

Między Dworcem Zachodnim a Grodziskem Maz. kursować będzielinia oznaczona ZG. W dni robocze jej autobusy mają jeździć co kwadrans, w dniwolne od pracy – co pół godziny. Czas przejazdu całej trasy oszacowano na 74-89minut.

Pomiędzy końcowymi stacjami zamkniętego odcinka -Grodziskiem i Milanówkiem – powstanie wahadłowa linia ZM. Autobusy na niej mająjeździć co kwadrans, a ich kursy będą skomunikowane z przyjazdami i odjazdamipociągów ze stacji Grodzisk Maz. W zamyśle linia ZM ma umożliwić mieszkańcom Milanówkaskorzystanie z bezpośrednich połączeń do Warszawy z Grodziska. Czas dojazdu zMilanówka do Warszawy Zachodniej autobusem ZG to 62-75 min., tymczasemkorzystając z ZM i bezpośredniego pociągu do Warszawy czas ten wyniesie 30-45min.

Do Brwinowa z Warszawy dotrze dwoma trasami linia ZB. Jednaz tras to Aleje Jerozolimskie i ich przedłużenie, ale popołudniami co drugikurs (oznaczony jako ZBa) pojedzie autostradą A2. W szczycie autobusy tej liniimają kursować co 10 min. Podróż do Brwinowa ma potrwać 34-45 min.

Wreszcie do Pruszkowa docierać będzie linia ZP, na którejautobusy w szczycie mają kursować co 5 min. Przejechanie całej trasy ma zająć33-39 min.

Stołeczny ZTM zmodyfikuje trasy i częstotliwość kursów nakilku istniejących liniach autobusowych. W szczycie autobusy linii 717 zPiastowa mają jeździć do 7,5 minuty i nie będą się zatrzymywać na częściprzystanków w Warszawie – poinformował Marek Chmurski z ZTM. Natomiast linia716, łącząca Piastów z Cmentarzem Wolskim będzie obsługiwana większymi -przegubowymi – autobusami. Z osiedla Ursus-Niedźwiadek w stronę centrumWarszawy dwukrotnie częściej odjeżdżać będą autobusy linii 517, których trasazostanie dodatkowo skrócona do Placu Trzech Krzyży. Więcej autobusów pojedzieteż na liniach 127 i 178.

Wszystkie rodzaje biletów ZTM (w tym jednorazowe) honorowanebędą w pociągach KM na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia(opróczpociągu „Słoneczny” i innych pociągów komercyjnych), na odcinku WarszawaWschodnia – Warszawa Służewiec, na odcinku Warszawa Wschodnia – OżarówMazowiecki (dalej obowiązuje standardowy zakres honorowania biletów ZTM), atakże w autobusach ZB i ZG, z uwzględnieniem stref biletowych.

Bilety KM będą honorowane w pociągach SKM na odcinku międzyWarszawą Wschodnią, a stacjami Warszawa Służewiec i Warszawa Lotnisko Chopina.Będą też ważne w szeregu linii autobusowych. Żadnych zmian nie przewiduje sięnatomiast dla WKD, na której bilet ZTM obowiązuje do przystanku Opacz. Ale -jak podkreślali uczestnicy konferencji – rozmowy z zarządem WKD trwają.