PKP PLK alarmują: kierowcy niszczą rogatki!

inforail
23.04.2018 09:22

Monitoring naprzejazdach pokazuje, że nawet sygnalizacja i rogatki nie powstrzymująkierowców przed ryzykiem. Powodują oni 98 proc wypadków.

W 2017 r. aż 24 wypadki były na przejazdach z sygnalizacją irogatkami. Ignorowanie czerwonego światła i rogatek to jedne najczęstszychprzyczyn zdarzeń na skrzyżowaniu toru i drogi PKP Polskie Linie Kolejowezwiększają zabezpieczenia i apelują o rozwagę.

W Polsce z roku na tok rośnie liczba przejazdów wyposażonychw monitoring i sygnalizację. Obecnie na 1200 lokalizacjach jest monitoring, ainwestycje PLK na liniach kolejowych wprowadzają kamery na kolejneskrzyżowania. Monitoring pozwala zwiększyć poziom zabezpieczeń. Rejestrujerównież zachowania kierowców. Te negatywne i grożące bezpieczeństwu trafiają wformie powiadomień na policję. Tylko w zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejoweprzekazały blisko 1000 zgłoszeń.

W 2018 r., na 53 zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych,6 wypadków było na przejazdach wyposażonych w sygnalizację i rogatki. To ponad10 proc. wszystkich zdarzeń naprzejazdach.

Od 12 lat prowadzimykampanię Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko! W ramach tych działańpokazujemy m.in. filmy z niewłaściwymi zrachowaniami kierowców na przejazdach.Trafiają one do instruktorów nauki jazdy i kursantów ośrodków szkoleniakierowców. Chcemy przez wskazanie błędów uczyć i eliminować najczęstszeprzyczyny wypadków: brawurę, ryzyko, pośpiech, lekceważenie przepisów ruchudrogowego – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes Zarządu PKP Polskich LiniiKolejowych S.A.

98% zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w zeszłym rokuspowodowali nieostrożni kierowcy. W Małopolsce na przejeździe kolejowo-drogowymniedaleko miejscowości Piwniczna Zdrój kamery tylko w 3 tygodnie zarejestrowały4 przypadki wyłamania rogatek. Opublikowany w mediach społecznościowych filmhttps://www.youtube.com/watch?v=gzTI91rcjVQ pokazuje jak kierowcy łamiąprzepisy i mimo włączonych sygnalizatorów decydują się na ryzykowneprzekroczenie torów.

Kierowcy przez brawurę dewastują urządzenia odpowiadające zabezpieczeństwo. Takie przypadki, to nie tylko zagrożenie życia pasażerówsamochodów, ale także podróżnych w pociągach. To również opóźnione pociągi iutrudnienia w ruchu kolejowym.

Aby ograniczyć negatywne zachowania kierowców i pieszych,PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą Kampanię „BezpiecznyPrzejazd – Szlaban na ryzyko!”. Totysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria, analizawypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy,instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież idorośli.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego ProgramuKolejowego realizują projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach liniikolejowych z drogami” w I etapie obejmuje przebudowę 182 przejazdówkolejowo-drogowych w całej Polsce. Projekt będzie realizowany do 2019 roku. IIetap koncentruje się na budowie nowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Łącznie naprojekt przewidziano 400 mln zł. Jest współfinansowany z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.

PKP Polskie Linie Kolejowe podają, że konsekwentniepodwyższają poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w całejPolsce. W latach 2013 – 2017 wyremontowanych zostało ponad 1900 przejazdów,między innymi na liniach z Warszawy do Czachówka i z Warszawy do Białegostoku.Kolejne prace na skrzyżowaniach torów z drogami będą m.in. na linii do Lublina,do Radomia i do Białegostoku. Powstaną także skrzyżowania bezkolizyjne wPruszkowie, Sulejówku, Wesołej, a w Warszawie przy Karczunkowskiej iChełmżyńskiej.