PKP PLK: Aktualizacja studium wykonalności dla modernizacji linii nr 104

inforail
07.08.2012 10:49

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wykonać aktualizację stadium wykonalności dla zadania: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże –Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże –Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz –Muszyna –granica państwa i Chabówka –Nowy Sącz”. W zamawianym opracowaniu należy:

1) wymienić najważniejsze cele rozwojowe polskiej infrastruktury dla poprawy jakości połączeń między ważnymi krajowymi ośrodkami gospodarczymi i między największymi aglomeracjami, zgodnie z oczekiwaniami przewoźników;

2) podkreślić konieczność podniesienia płynności ruchu i jego bezpieczeństwa poprzez zgodność ze standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej;

3) wskazać PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządcę odpowiedzialnego za utrzymanie i rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce w Programie rozwoju transportu kolejowego do roku 2015, którego podstawowym celem strategicznym jest utrzymanie sieci dróg kolejowych w stanie zapewniającym możliwość udostępniania tras przewozowych i świadczenie usług dodatkowych wszystkim przewoźnikom kolejowym na równych zasadach. Będzie to uzyskane poprzez:—ograniczenie miejsc, gdzie istnieje możliwość kolizji ruchu kołowego z ruchem kolejowym,—zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,—uzyskanie standardów europejskich na liniach objętych transeuropejskimi korytarzami transportowymi przebiegających przez terytorium Polski.Wykazać w jakim stopniu osiągnięcie celu pozwoli na:—ochronę środowiska naturalnego na terenach położonych wzdłuż linii kolejowych,—usprawnienie transportu tranzytowego pomiędzy krajami Unii i krajami sąsiednimi, a co za tym idzie usprawnienie przemieszczania się ludzi i przewozu towarów w kraju i poza jego granicami.

4) wykazać w jakim stopniu projektowana budowa nowych linii kolejowych oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej wpisuje się w powyższy Program rozwoju transportu kolejowego do roku 2015, której pierwszym etapem jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej na opracowanie dokumentacji projektowej i przetargowej, a w następnej kolejności robót;

5) wskazać, że budowa nowych linii Podłęże –Szczyrzyc –Tymbark (linia kolejowa nr 622) i Szczyrzyc – Mszana Dolna (linia kolejowa nr 623) oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Chabówka –Nowy Sącz (linia kolejowa nr 104) stanowi część realizacji planu modernizacji sieci transeuropejskich korytarzy transportowych (TEN) na terenie Polski i ma za zadanie usprawnienie połączenia (krajów, regionów, ośrodków przemysłowych, portów, itp). Wykazać w jakim stopniu umożliwi ona rozwój wymiany towarowej, poprawę warunków podróżowania pasażerów w Europie na kierunku Polska-Słowacja-Węgry-Rumunia oraz wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej w regionie, a tym samym trwały rozwój obszarów aglomeracji miejskich i wiejskich zlokalizowanych wzdłuż tej linii;

6) wskazać, że budowa nowych linii Podłęże –Szczyrzyc –Tymbark i Szczyrzyc – Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Chabówka –Nowy Sącz stworzy nowy, alternatywny w stosunku do istniejącego połączenia w ciągu linii kolejowej Kraków – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane i charakteryzujący się znacznie lepszymi od niego parametrami technicznymi i jakościowymi, ciąg komunikacji kolejowej Kraków – Zakopane. Wykazać, że inwestycja ta skróci długość trasy kolejowej Kraków – Zakopane, znacząco skróci czas przejazdu na odcinku Kraków – Zakopane i radykalnie zwiększy atrakcyjność kolei w tej relacji, jak również w relacjach do Zakopanego z Warszawy, Trójmiasta i innych regionów kraju, co przyczyni się do rozwoju turystyki pobytowej i sportowej na Podhalu, a także ułatwi organizacje dużych imprez sportowych w konkurencjach zimowych;

7) wykazać w konkluzji, w jakim stopniu w wyniku planowanej budowy nowych linii Podłęże –Szczyrzyc –Tymbark i Szczyrzyc – Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej Chabówka –Nowy Sącz, wdrożone i sprawdzone w Unii Europejskiej rozwiązania techniczne przyczynią się do wysokiej przepustowości, co umożliwi szczegółowe rozplanowanie operacji w czasie, jak również poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego oraz pozytywnie wpłynie na kwestie środowiskowe. Oferty na wykonanie tych prac można składać do 26 września 2012 roku. Decyduje cena.