PKP otworzyły kolejny dworzec systemowy
PKP S.A. zakończyły budowę kolejnego innowacyjnego dworcasystemowego. Dziś nowy obiekt został udostępniony w Mławie. To trzeci dworzecoddany do użytku w ramach projektu. Jest ekologiczny, funkcjonalny i lepiejzagospodarowany od poprzedniego. Budynek spełnia wszystkie funkcje związane zobsługą podróżnych. Pasażerowie mogą skorzystać z ogrzewanej poczekalni oraznabyć bilet w zlokalizowanym wewnątrz okienku kasowym. Informacje o przyjazdachi odjazdach wyświetlane będą na specjalnych elektronicznych tablicach. Dlaosób, które zamierzają zrobić niewielkie zakupy przed podróżą, udostępnionotakże kiosk Ruchu.
Udogodnienia dla podróżnych czekają również na zewnątrzobiektu. Przed budynkiem pojawiły się miejsca parkingowe, a pod wiatą stojakidla rowerów oraz bankomat i paczkomat. Dla wygody podróżnych zamontowano takżeławki.
Podobnie jak poprzednie IDS-y, dworzec w Mławie zostałdostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tablice tyflograficzne i ścieżkiprowadzące ułatwią komunikację w obrębie obiektu osobom niewidomym iniedowidzącym. Z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się,zlikwidowano wszelkie bariery architektoniczne. Do potrzeb niepełnosprawnychdostosowano także dworcowe toalety.
– Obecnie na kolei trwa największy w historii programinwestycyjny. Jednym w jego elementów są nowoczesne, zmodernizowane dworcekolejowe ? mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A. ? Tylko w latach2012-2015 oddamy do użytku niemal 90 przebudowanych obiektów. Nowy dworzec wMławie pokazuje, że komfortowa podróż możliwa jest nie tylko w dużych miastach- dodaje.
Jedną z charakterystycznych cech dworców systemowych sąekologiczne rozwiązania. Nie zabrakło ich również na dworcu w Mławie. Obiektwyposażony został w energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności,ogniwa fotowoltaiczne do produkcji energii elektrycznej dla oświetlenia nazewnątrz oraz wentylację mechaniczną. Na mławskim dworcu pojawił się równieżtzw. zielony dach, który umożliwia gromadzenie pewnych ilości wody deszczowejoraz poprawia wilgotność powietrza w najbliższym otoczeniu.
Podobnie jak w przypadku pozostałych IDS-ów, na dworcuzamontowano system iluminacji, który rozświetla stację w chwili, gdy pojawiasię na niej pociąg.
Nowy budynek jest bardziej bezpieczny. W budynku zamontowanyzostał monitoring. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będą równieżpracownicy ochrony.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowę nowego dworca w Mławie prowadziło WarmińskiePrzedsiębiorstwo Budowlane S.A. Koszt inwestycji wyniósł 3,6 mln zł i zostałpokryty ze środków własnych PKP S.A. oraz środków Budżetu Państwa.
Przypomnijmy, że innowacyjne Dworce Systemowe to pilotażowyprojekt PKP S.A. realizowany w czterech lokalizacjach. Do użytku podróżnychoddano już IDS-y na stacjach: Nasielsk, Mława i Strzelce Krajeńskie Wschód.Trwają roboty budowlane w Ciechanowie. Obiekty budowane są według standardowegowzorca, dopasowanego wielkością, materiałami i wykończeniem do lokalnychuwarunkowań.
Obecnie PKP S.A. analizuje kolejne lokalizacje, w którychmogłyby powstać dworce systemowe. Pod uwagę brane są m.in. Pomiechówek,Oświęcim, Oborniki Wielkopolskie Miasto, Poznań Garbary czy Sędziszów Małopolski.
„