PKP LHS rozważa elektryfikację
PKP Linia HutniczaSzerokotorowa przeanalizuje opłacalność elektryfikacji linii do 2019 roku -poinformowała spółka w komunikacie. Obecnie linią jeżdżą jedynie lokomotywyspalinowe.
Spółka poinformowała też, że elementem analizy będzierównież decyzja o wyborze systemu zasilania – czy będzie to funkcjonujący napolskiej sieci normalnotorowej prąd stały 3kV czy system 25kV prądu zmiennegowykorzystywany przez koleje ukraińskie.
„Działania PKP LHS wpisują się w założenia Strategii narzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie reindustrializacji. Jednym z jejelementów jest również Jedwabny Szlak, w którego budowie spółka uczestniczy. Wczerwcu 2017 r. PKP LHS, jako pierwsza polska instytucja, dołączył doMiędzynarodowego Komitetu Trasy Transkaspijskiej, która prowadzi z Chin, przezKazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę doPolski” – napisano w komunikacie.
Jak informuje PKP LHS, alternatywny szlak prowadzi przezAzerbejdżan do Iranu i dalej do Indii. Wyrazem tej współpracy było podpisanieumowy o strategicznej współpracy między polskimi a azerskimi kolejami.
„Szczególne znaczenie ma wsparcie na poziomiepaństwowym dla ekspansji zagranicznej, w której jednym z kluczowych elementówjest rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki niemu mamy szansę zwiększyćpotencjał Sławkowa, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem liniiszerokotorowej” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes spółki ZbigniewTracichleb.
PKP LHS przeanalizuje również celowość i opłacalnośćwydłużenia linii szerokotorowej do Gliwic. Elementem takiej analizy będzierównież warunek zachowania specjalnego statusu linii szerokotorowej,wyodrębnionej technicznie i organizacyjnie.
Spółka rozważa też przeprowadzenie inwestycji kapitałowych wprzyszłym roku i liczy na otrzymanie oferty odkupienia Euroterminala wSławkowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Sławkowie kończy się LHS – najdłuższa linia szerokotorowaw Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejściegraniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 kmi biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie,małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy – spółkiPKP LHS w Zamościu.
81,4 proc. udziałów w spółce Euroterminal Sławków, którejkapitał zakładowy to prawie 182,5 mln zł, należy do katowickiej Grupy CZH,natomiast po 9,3 proc. udziałów mają spółki: PKP Cargo Logistics oraz PKP LiniaHutnicza Szerokotorowa.
Swoje zdolności przeładunkowe euroterminal szacuje na prawie285 tys. kontenerów rocznie; może też przeładować ok. 2 mln ton węgla, 380 tys.ton wyrobów stalowych oraz ok. 365 tys. ton innych towarów masowych, jak sól,biomasa czy ziarno, i 200 tys. towarów na paletach. Część terenów terminaluzostała włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
„