Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity: Zmiany w kursowaniu pociągów do/z Katowic.

inforail
15.11.2013 13:30

W związku z zapewnieniem bezpiecznych warunków dla prowadzenia testów pociągów Pendolino, przez cztery kolejne weekendy część pociągów pojedzie objazdami, a jedno połączenie zostanie czasowo zawieszone.
W czasie czterech następujących po sobie weekendów, tj. 16-17 XI, 23-24 XI, 30 XI-1 XII, 7-8 XII na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) łączącej Warszawę z Krakowem i Katowicami, prowadzone będą testy pociągów Pendolino. Testy spowodują konieczność czasowego wyłączania części linii z kursowania pociągów pasażerskich. Bez zmian pojadą pociągi rel. Warszawa –Kraków, natomiast część pociągów jadących do/z Katowic pojedzie wyjątkowo objazdem przez Częstochowę, a kursowanie jednego połączenia zostanie czasowo zawieszone. Wykorzystanie alternatywnej trasy spowoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 2 godzin.
W weekendy, ze względów bezpieczeństwa będziemy musieli zmienić organizację ruchu. Specjalnie wybraliśmy dni wolne od pracy, aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. Pasażerowie podróżujący między Warszawą a Krakowem nie odczują różnicy. Utrudnienia dotyczyć będą 4 połączeń na trasie do Katowic i z Katowic do Warszawy –powiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity SA.
Lista pociągów zawieszonych:
EIC 4140 „Comenius”rel. Katowice –Warszawa Wsch.
EIC 1440 „Comenius”rel. Warszawa Wsch. –Katowice
Pasażerowie, którzy nabyli bilety w przedsprzedaży na weekendowe przejazdy pociągiem „Comenius”proszeni są o zgłoszenie się do PKP Intercity w celu zwrotu lub wymiany biletów. Dla pasażerów przewoźnik przygotował również rekompensatę w postaci voucherów.
Lista pociągów kursujących objazdem:
TLK 26102„Sztygar”rel. Lublin –Wrocław Gł.
EIC 14009 „Varsovia”rel. Warszawa Wsch. –Budapeszt Keleti
EIC 41002 „Sobieski”rel. Wiedeń –Warszawa Wsch.
EIC 14002 „Sobieski”rel. Warszawa Wsch. –Wiedeń
Informacje o zmianach w kursowaniu pociągów można sprawdzić na stronie www.intercity.pl
i www.rozklad-pkp.pl , pod numerem infolinii PKP Intercity 19 757 lub w punktach informacyjnych na dworcach. Pasażerowie będą informowani o zmianach również: w kasach, poprzez zapowiedzi głosowe na dworcach, przez drużyny konduktorskie w pociągach, Facebooku i Twitterze.
Przeprowadzenie testów na CMK stanowi niezbędny etap dla powodzenia procesu homologacji. Każdy nowy pojazd kolejowy w Polsce zanim zostanie włączony do codziennej obsługi pasażerów musi uzyskać w procesie homologacji certyfikat. Proces ten podzielony jest na część badawczą oraz administracyjną. W etapie badawczym pociąg poddawany jest testom statycznym i dynamicznym. Testy dynamiczne prowadzone są na torach doświadczalnych (Pendolino było sprawdzane na torze w Żmigrodzie) oraz na liniach kolejowych na co dzień użytkowanych w ruchu pasażerskim. Pomiędzy 30 października a 8 listopada br. Pendolino testowane było na linii Warszawa –Konin (współpraca pantografu z trakcją elektryczną), Grybów –Ptaszkowa (jazda po mniejszych łukach) oraz Nidzica –Olsztyn (jazda po łukach o większym promieniu).
Realizację badań, prowadzonych przez Instytut Kolejnictwa na Centralnej Magistrali Kolejowej, zaplanowano na odc. trasy biegnący od Zawiercia/Góry Włodowskiej do Psar/Knapówki. Pociąg sprawdzony będzie pod kątem współpracy z istniejącą infrastrukturą (urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym czy trakcją elektryczną), prędkości i działania hamulców.
Ten etap badawczy wymaga jazd testowych w warunkach dziennych –istotnym elementem dla powodzenia planowanego procesu jest wysoki poziom widoczności. M.in. część jazd odbywać się będzie przy wyłączonych systemach sterowania ruchem.
Realizacja testów na CMK zakończy etap dynamicznych badań pociągu. W kolejnych miesiącach przeprowadzona zostanie analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien zyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego.