PKP Intercity: Zaliczka na Pendolino
Francuski Alstom, który jako jedyny złożył ofertę w przetargu na 20 nowoczesnych pociągów o prędkości maksymalnej 220 km/h dostał 283 mln zł zaliczki od PKP Intercity. To blisko 20 proc. wartości zamówienia – informuje DGP. Alstom zdobył rekordowy na polskiej kolei kontrakt wart 1,6 mld zł (400 mln euro). 30 mln euro będzie kosztowała budowa zaplecza technicznego, w którym przez 17 lat serwisowane będą pociągi. Rachunek za obsługę 20 składów w tym czasie wyniesie 235 mln euro.
Wpłynięcie zaliczki na konto Francuzów uruchomi produkcję pociągów. Do tej pory trwały jedynie prace dokumentacyjne. Alstom zwlekał z zamawianiem podzespołów, bo podpisany 30 maja kontrakt dawał PKP Intercity 3 miesiące na zebranie finansowania. Udało się wczoraj, kiedy przewoźnik ogłosił podpisanie umowy na dofinansowanie z unijnych środków. Z Brukseli przewoźnik dostanie 794 mln zł. Przed miesiącem rząd zagwarantował pożyczkę 800 mln zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Zakup Pendolino oznacza, że za trzy lata możemy liczyć na zmianę warunków podróżowania modernizowaną za unijne pieniądze linią z Gdańska do Warszawy i dalej na południe –do Krakowa oraz Katowic. Pierwsze składy wyjadą na tory w 2014 r. Każdy pociąg będzie zabierał 402 pasażerów, którzy odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem pokonają w 2,5 godziny, a Warszawa –Kraków, Warszawa –Katowice w nieco ponad 2 godziny (dziś min. 6 godz.). Pociągi mają kursować co godzinę. Szczegóły.