PKP Intercity zależy na poznaniu oczekiwań pasażerów co do taboru push-pull
PKP Intercity planuje zakup nowego typu taboru – 38 zestawów piętrowych typu push-pull.
Będzie to nowość w ofercie przewoźnika, dlatego spółka chce poznać oczekiwania pasażerów co do nowego taboru. W tym celu kolejowy przewoźnik chce zlecić przeprowadzenie badania marketingowego, które ma doprecyzować wytyczne dla producenta nowego taboru typu push-pull poprzez stworzenie listy kluczowych dla pasażerów elementów wyposażenia i udogodnień oraz wypracowanie wskazówek dotyczących organizacji przestrzeni w oparciu o informacje o potrzebach potencjalnych i przyszłych klientów.
WIEDZA TO PODSTAWA
Jak wyjaśnia PKP Intecity, projekt ten ma być pierwszym krokiem do budowania kompleksowej wiedzy o grupach klientów PKP Intercity i ich oczekiwaniach. Przewoźnik zakłada, że sukcesywna realizacja projektów badawczych, opartych na spójnej metodologii, dotyczących konkretnych segmentów połączeń i produktów umożliwi finalnie dogłębne poznanie pasażerów. Celem jest projektowanie pozytywnych doświadczeń pasażerów w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. W 2020 roku, w oparciu o badania jakościowe, zdiagnozowane zostały „punkty bólu”, w zakresie których konieczne jest wprowadzenie zmian w organizacji i obsłudze pasażerów, tak, aby spółka mogła budować satysfakcję i lojalność swoich klientów.
CO CHCE WIEDZIEĆ PKP IC?
Badanie powinno uwzględniać obszary oczekiwań pasażerów w odniesieniu do podróży pociągiem od momentu wejścia na pokład do momentu opuszczenia pociągu. Zamawiający zakłada realizację projektu badawczego obejmującego badania jakościowe i ilościowe skomponowane w taki sposób, by zmaksymalizować zakres pozyskanych danych poprzez rekrutację wyczerpującej liczby kluczowych grup pasażerów oraz ujęcie w wywiadach i kwestionariuszach szerokiego zakresu istotnych dla pasażerów elementów tworzących doświadczenie z podróży pasażerów kolejowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP Intercity określiło jakie mogą być przykładowe pytania badawcze:
- Co zwiększa komfort i bezpieczeństwo wejścia do wagonu?
- Jaka jest optymalna lokalizacja / ustawienie i wielkość siedzeń oraz odstępy między fotelami?
- Czy dla osób dojeżdżających na co dzień pociągami do pracy/szkoły ustawienie foteli twarzą do innych pasażerów (jak w metrze / pociągach podmiejskich) jest dobrym/akceptowalnym rozwiązaniem? Czy wolą podróżować w przedziałach czy w wagonach bezprzedziałowych?
- Czy w zakresie podróżowania pociągami potrzeby kobiet i mężczyzn różnią się od siebie?
- Jak najlepiej zorganizować miejsce na bagaż? W przypadku małych bagaży czy optymalne jest miejsce nad głową czy pod fotelem? W jaki wygodny i bezpieczny sposób można przewozić duży bagaż w tego typu pociągach? Jak zabezpieczyć bagaże przed kradzieżą?
- W jaki sposób poprzez zaprojektowanie wnętrza pociągu można zwiększyć poczucie bezpieczeństwa pasażerów? Czy pasażerowie oczekują instalowanie przycisków bezpieczeństwa w pociągu umożliwiających powiadomienie personelu pokładowego o sytuacji zagrażającej pasażerom? Czy standardem powinien być monitoring?
- Czy osoby podróżujące na dłuższych odcinkach z rodziną / rowerem oczekują przestrzeni wydzielonej? Np. część dla dzieci ze stolikami, przestrzenią do zabawy oraz miejscem dla obserwujących rodziców? Czy rowerzysta oczekuje miejsca siedzącego blisko swojego roweru?
- Jak powinna być zorganizowana przestrzeń w pociągu w przypadku podróży z wózkiem dziecięcym lub z wózkiem inwalidzkim? Co ułatwia dotarcia do przydzielonego miejsca?
- Czy w zakresie usługi gastronomicznej, w tego typu pociągach, maszyna vendingowa jest wystarczająca dla wszystkich grup czy wskazana jest realizacja usługi sprzedaży przekąsek i napojów przez pracownika z wózkiem?
- Jak należy zorganizować podróż z psem (zwierzęciem), aby była ona komfortowa dla właściciela zwierzęcia oraz dla innych pasażerów?
- Czy przestrzeń vip (strefa ciszy, indywidualna zamknięta przestrzeń itp.), dostępne za wyższą opłatą, stanowi atrakcyjną ofertę dla potencjalnych klientów pociągów typu push-pull?
WYBÓR WYKONAWCY DO BADAŃ
Otwarcie ofert ma nastąpić w dniu 21 września. Zamawiający planuje w pierwszej kolejności ocenę ofert wstępnych, a następnie zaproszenie oferentów do negocjacji, po których nastąpi złożenie ofert ostatecznych i ich ocena.