PKP Intercity z olbrzymim zamówieniem na lokomotywy wielosystemowe!
PKP Intercity ogłosiły dialog konkurencyjny dotyczący dostawy 63 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania z opcją na kolejne 32.
Harmonogram postępowania jest następujący:
1) składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – zgodnie z terminem wskazanym w niniejszym ogłoszeniu o zamówieniu;
2) badanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – lipiec 2021;
3) zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym – lipiec 2021;
4) dialog z wykonawcami, zaproszenie do składania ofert – sierpień – październik 2021;
5) składanie ofert – listopad-grudzień 2021;
6) rozstrzygnięcie – luty 2022.
Zamawiający jednocześnie poinformował, że przedmiotowy harmonogram ma charakter ramowy i może ulec zmianie w zależności od faktycznego przebiegu postępowania i ewentualnych procedur odwoławczych.
Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wnioski mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Mają na to czas do 1 lipca br. Drugim etapem będzie przeprowadzenie, z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu, dialogu. Do tego etapu postępowania Zamawiający zaprosi wszystkich wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu określone
w ogłoszeniu o zamówieniu. Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym Spółka będzie w stanie określić rozwiązania najbardziej spełniające jej potrzeby. O zakończeniu dialogu Spółka niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Po jego zakończeniu Spółka wzbogacona o informacje pozyskane w trakcie dialogu opracuje specyfikację warunków zamówienia, a następnie zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert. Kolejnym krokiem będzie wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy wybranego w oparciu o kryteria oceny ofert określone w specyfikacji warunków zamówienia.
Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Przewidziane jest też prawo opcji, obejmujące 32 lokomotywy wielosystemowych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania.
Zamawiający nie będzie miał obowiązku korzystania z prawa opcji, ale w przypadku skorzystania, wykonawca będzie zobowiązany do jego realizacji. Opcjonalny zakres będzie realizowany wyłącznie po uprzednim otrzymaniu przez wykonawcę w trakcie obowiązywania umowy odrębnego pisemnego powiadomienia o skorzystaniu przez zamawiającego z prawa opcji. Zamawiający może skorzystać z opcji tylko częściowo, a także stopniowo, składając wykonawcy oświadczenia w różnych terminach.
Cena jednostkowa za dostawę lokomotyw oraz wynagrodzenie wykonawcy za świadczenia przez wykonawcę usług utrzymania lokomotyw objętych prawem opcji będą takie same jak dla zamówienia podstawowego.
Warunki dostawy oraz warunki świadczenia usług utrzymania lokomotyw objętych prawem opcji będą takie same jak dla lokomotyw objętych zamówieniem podstawowym.
Od oferentów wymagane jest doświadczenie. Każdy musi wykazać, że w ciągu ostatnich 5 lat liczonych wstecz od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
a) dostawę (dostawy) lub naprawę okresową (naprawy okresowe) lub naprawę okresową (naprawy okresowe) z modernizacją (modernizacjami) – łącznie nie mniej niż 10 pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym i
b) co najmniej 15 usług utrzymania pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym obejmującym czynności utrzymaniowe na 2-gim poziomie utrzymania, 10 usług utrzymaniowych na 3-im poziomie utrzymania oraz co najmniej 5 usług na co najmniej 4-tym poziomie utrzymania.
Oferty można składać do 1 lipca, zaś szacunkowa data wysłania zaproszeń do oferentów to 29 października 2021 roku.
Zamawiający podał kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego:
1) cena jednostkowa dostawy pojazdu;
2) stawka za świadczenie usług utrzymania;
3) gwarancja dla pojazdu co najmniej 36 miesięcy;
4) maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 250 tys. km na poziomie nie większym niż 3;
5) współczynnik gotowości technicznej na poziomie co najmniej 95 %;
6) współczynnik niezawodności technicznej na poziomie co najmniej 95 %.
Rozpoczynamy proces jednego z największych zakupów w historii PKP Intercity. Nowoczesne i szybkie lokomotywy pozwolą na szybsze podróże, co będzie miało duży wpływ na dalszy wzrost liczby pasażerów. Nasze plany zakładają, że do 2030 roku chcemy przewozić 74 mln osób rocznie i stać się pierwszym wyborem dla pasażerów przy okazji podróży długodystansowych. Nowe lokomotywy będą elektryczne, co będzie stanowić kolejny krok na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.
Możliwości wielosystemowych lokomotyw pozwolą na wykorzystanie zmodernizowanych tras kolejowych i zaproponowanie pasażerom bardzo atrakcyjnych czasów podróży, a w przyszłości ich parametry pozwolą na efektywną eksploatację również na nowych liniach kolejowych. Pojazdy obsłużą zarówno trasy krajowe, jak i międzynarodowe, co pozwoli nam rozbudowywać ofertę połączeń zagranicznych – zapowiada Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.