PKP Intercity z historyczną umową na lokomotywy wielosystemowe
PKP Intercity podpisały dziś (10 stycznia 2023 roku) z Newgiem umowę na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 pojazdów i świadczeniem usług utrzymania.
To historyczna umowa, przewoźnik jeszcze nie kupował takie wielu lokomotyw w jednym postępowaniu.
Kolejne Griffiny
W połowie 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw elektrycznych z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. W połowie listopada ubiegłego roku przewoźnik dokonał otwarcia ofert. Jedynym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu była firma NEWAG, a przedstawiona oferta mieściła się w zakładanej przez PKP Intercity kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Po dokonaniu oceny oferty względem przyjętych kryteriów, do których należały m.in. cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania, a także dopełnieniu wszystkich wymaganych czynności, nastąpiło podpisanie umowy.
Park taborowy wzmocnić może blisko 100 nowoczesnych jednostek. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożył nowosądecki producent taboru Newag oferując kwotę za zamówienie podstawowe 2,3 mld zł brutto (3,5 mld zł brutto z prawem opcji). Lokomotywy rozpędzą się do 200 km/h a pierwsze z nich na torach pojawią się już za dwa lata. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od dnia jej zawarcia.
To największy taborowy kontrakt w historii PKP Intercity. W przypadku skorzystania z opcji to kwota 3,5 mld zł. Dzięki kontraktom z Newagiem łącznie z opcją w naszym parku taborowym będziemy mieli 200 lokomotyw Griffin. Doceniamy niezawodność tych lokomotyw.
Zarząd PKP IC rozstrzygnął przetarg na zakup wagonów 300+150. Stawiamy sobie cel, żeby nasz tabor był ujednolicony. Po uzyskaniu zgód koroporacyjnych będziemy mogli podpisać umowę na wagony, co będzie największą umową taborową w historii PKP Intercity – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zawieramy kontrakt z polską firmą, co mam nadzieję otworzy dla niej także rynki zagraniczne. Te lokomotywy będą mogły jeździć w wielu państwach – dodał.
Zamówienie tak dużej liczby pojazdów jednej serii pozwoli nam w przyszłości łatwiej je utrzymywać oraz serwisować. Zgodnie z umową, usługę utrzymania producent będzie pełnił przez 5 lat lub do wykonania pierwszej naprawy poziomu 4 włącznie, ponadto w okresie świadczenia usług utrzymania przez producenta w proces ten będą zaangażowani pracownicy PKP Intercity celem zdobycia niezbędnych doświadczeń i umiejętności, które będą wykorzystywane w przyszłości przy wykonywaniu usług utrzymania samodzielnie – dodał Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.
Łącznie Newag dostarczy ponad 200 lokomotyw dla PKP Intercity. Na wiosnę będą dostarczane lokomotywy wielosystemowe. Mam nadzieję, że przewoźnik skorzysta z opcji. To największe zamówienie w historii Newagu. Będziemy mogli ujednolicić produkcję, bo w historii Newagu takiego zamówienia jeszcze nie było – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu.
Pierwsze 2 lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy – mówił Zbigniew Konieczek.
Nowe pojazdy dołączą do niedługo dostarczanych 15 lokomotyw Griffin o tym samych parametrach. To przede wszystkim szybsza i bardziej ekologiczna kolej, ponieważ lokomotywy napędzane będą energią elektryczną i pojadą z prędkością 200 km/h. Pojadą po liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.
Przypomnijmy, że pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto.
W 2023 roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 roku została odebrana pierwsza z nich. Po realizacji wszystkich zamówień przez NEWAG PKP Intercity będzie dysponować parkiem taborowym 96 lokomotyw jednosystemowych Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotyw wielosystemowych Griffin o prędkości 200 km/h, a w przypadku skorzystania z opcji liczba ta wzrośnie do aż 110 takich lokomotyw, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 najnowocześniejszych pojazdów w Polsce.