PKP Intercity wreszcie wybrały. Darta!

inforail
19.02.2014 16:33

PKP Intercity wybrały wreszcie zwycięzcę przetargu na dostawę 20 ezt-ów. Wygrała PESA z nowym pociągiem DART. Po wyjątkowo długich pracach komisji przetargowej jest rozstrzygnięcie. Wartość oferty bydgoskiej firmy to 1 320 626 400 zł brutto. PESA pokonała konsorcjum Newagu i Stadlera, które wygrało pierwszy przetarg na dostawę także 20 ezt-ów. Oferta PESY została oceniona na 100 punktów, Newagu i Stadlera na 93,01.

A tak wyglądało to szczegółowo:
oferta nr 1 – złożona przez Konsorcjum w składzie: Stadler sp. z o.o. oraz Newag S.A.:
a) cena za wykonanie przedmiotu zamówienia –42,04 pkt. w tym:
cena brutto za dostawę Pojazdów –31,47 pkt.
cena brutto usługi utrzymania, tj. stawka za 1 km przebiegu Pojazdu –10,57 pkt.
b) wskaźnik NPV –28,18 pkt.
c) masa Pojazdu –22,79 pkt.
łączna ilość przyznanych punktów –93,01 pkt.
oferta nr 2 – złożona przez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A:
a) cena za wykonanie przedmiotu zamówienia –45,00 pkt. w tym:
cena brutto za dostawę Pojazdów –33,00 pkt.
cena brutto usługi utrzymania, tj. stawka za 1 km przebiegu Pojazdu –12,00 pkt.
b) wskaźnik NPV –30,00 pkt.
c) masa Pojazdu –25,00 pkt.
łączna ilość przyznanych punktów –100,00 pkt.
PESA DART dla PKP IC (źródło: PESA)PESA Dart dla PKP Intercity
Zakup 20 ezt to kolejny element programu inwestycyjnego PKP Intercity o wartości blisko 7 mld zł. Nowoczesne i komfortowe pociągi połączą m.in. Jelenią Górę z Białymstokiem, czy Lublin z Bielsko Białą. Pasażerowie pojadą nimi pod koniec 2015 roku –mówi Paweł Hordyński, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych. Zgodnie z założeniem pierwszej części inwestycji, pociągi będą kursować na trasach Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków, Gdynia – Katowice (przez Łódź) oraz Kraków – Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań).
Jak swego czasu informował producent rodzina ezt-ów DART to opracowana w całości przez konstruktorów PESY koncepcja pojazdów dedykowanych do ruchu kwalifikowanego, dalekobieżnego. Mówi się nawet, że to pierwszy polski pociąg dużych prędkości. Wprowadzone w nich rozwiązania są efektem prac laboratoryjnych, testów, współpracy z instytutami badawczymi, ale także zbieranych przez lata doświadczeń. Pojazdy te są przygotowane do poruszania się z prędkościami znacznie przekraczającymi 160 km/h, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i komfortu.
W ich produkcji mają także swój udział polskie firmy – komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów DART dostarczać będzie ponad 350 przedsiębiorstw z Polski. Podobnie jak PESA, także i one współpracując z bydgoską firmą postawiły na innowację, podnoszenie jakości produkcji i kwalifikacji swoich załóg. Razem chcą tworzyć nową jakość na polskim rynku, a produkowane przez PESA pojazdy mają spełniać europejskie i światowe normy.
Najważniejsze cechy nowego pojazdu dostosowanego do ruchu kwalifikowanego to:
·        Nowoczesny design, aerodynamiczna linia z zabudowanym sprzęgiem;
·        Lżejsza konstrukcja wykonana z zaawansowanej technologicznie stali wysokiej wytrzymałości;
·        Standardy bezpieczeństwa zgodnie z europejską normą EN 15227 (4 scenariusze zderzeniowe);
·        Podłoga na jednej wysokości;
·        Siedzenia i przestrzeń pasażerska w standardzie Intercity;
·        Wydzielone przedsionki;
·        Bar dla pasażerów;
·        Komfortowe warunki pracy obsługi (oddzielny przedział i oddzielna toaleta);
·        Mniejsza liczba pasażerów na jedną toaletę;
·        Udogodnienia dla niepełnosprawnych –winda, miejsca dla wózków, w pełni przystosowana toaleta;
·        Pojazd ekologiczny –80% elementów konstrukcji podlega recyklingowi;
·        Własne systemy sterowania –opracowane przez inżynierów PESA, dostosowane do oczekiwań przewoźnika i energooszczędne;
·        Jednakowa średnica kół –w całym pojeździe 920 mm;
·        Falownik zamontowany na dachu (zwiększony komfort dla pasażerów z uwagi na wyciszenie).
Dane techniczne pojazdu DRAFT:
Długość :150 m
Prędkość: 160-200 km/h
Przyśpieszenie: 0,6 m/s
Jednakowe średnice kół: 920 mm
Miejsca siedzące/w tym 1 klasa: 352/60
Toalety: 6
Miejsca na rowery: 6
Materiał konstrukcji: stal
System sterowania ruchem: ERTMS