PKP Intercity się zbroją
PKP Intercity uruchomią podczas zbliżających się Mistrzostw Europy w piłce nożnej 50 dodatkowych pociągów na trasach krajowych – poinformował prezes spółki Janusz Malinowski. Podczas turnieju będą też kursować dodatkowe pociągi międzynarodowe, m.in. na Ukrainę, do Rosji, Danii czy Czech. PKP Intercity wiosną 2010 r. powołało dedykowany Mistrzostwom zespół, który opracowywał harmonogram oraz zakres prac. Spółka przygotowując plan działań, analizowała również skalę przedsięwzięcia bazując na doświadczeniach austriackiego przewoźnika OBB, z którego usług korzystali kibice podczas mistrzostw w Austrii i Szwajcarii w 2008 roku.
Jak wyjaśnił Malinowski na konferencji prasowej, odpowiadająca za infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK planuje zarządzenie rozkładu jazdy na EURO 2012 na 26 marca. 'W praktyce oznacza to, że wtedy zarządca przekaże planowany rozkład przewoźnikom, a po dwóch tygodniach zostanie już ogłoszony. Myślę więc, że od połowy kwietnia będzie można kupować bilety na pociągi kursujące podczas mistrzostw’ – powiedział prezes. PKP Intercity szacuje, że uruchamiane specjalnie na mistrzostwa dodatkowe pociągi będą mogły przewieźć nawet 45 tysięcy kibiców. 'Te dodatkowe pociągi będą rozwozić kibiców po zakończeniu meczów i zamknięciu stref kibica’ – wyjaśnił Malinowski. Pociągi te będą zestawione z 11 wagonów, co zapewni 800-900 miejsc i będą objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Ponadto przewoźnik w dniach meczów zapewni zapasowe pociągi, które w razie potrzeby w 15-20 minut będą mogły ruszyć na trasę. Podczas meczów we Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu będzie po jednym takim zapasowym pociągu, a w Warszawie prawdopodobnie będą dwa. Poza pociągami uruchamianymi specjalnie na Euro, przewoźnik będzie też realizował normalny rozkład jazdy. Przedstawiciele spółki zapewnili, że składy kursujące do miast gospodarzy mistrzostw będą 'wzmocnione do maksymalnych możliwości technicznych’. Jak wyjaśnił Malinowski, na czas mistrzostw w ruchu będzie ok. 1550 wagonów przewoźnika – obecnie spółka ma około 1,5 tys. sprawnych wagonów. W czasie rozgrywek ma ich być 1,7 tys. Wszystko po to, aby zapewnić realizację rozkładu i niezbędną rezerwę na wypadek awarii. 'Teraz mamy w zakładach naprawczych 50 lokomotyw i 250 wagonów’ – powiedział Malinowski. Dodał, że do mistrzostw PKP Intercity powinno mieć wystarczająco dużo taboru, więc nie będzie potrzeby wynajmowania wagonów, co jeszcze niedawno firma rozważała. Przypomnijmy, iż w grę wchodziło wypożyczenie wagonów od zagranicznych przewoźników, mówiło się m.in. o kolejach czeskich i niemieckich. „Jesteśmy przygotowani na różnego rodzaju sytuacje, przewidujemy nawet kilkukrotny wzrost liczby pasażerów w stosunku do najbardziej obłożonych okresów w ciągu roku. Obecnie dysponujemy 1500 wagonami oraz 250 lokomotywami. Do czerwca będziemy mieli o ok. 200 wagonów i 11 lokomotyw więcej. 50 pociągów dodatkowo uruchomionych zostanie objętych całkowitą rezerwacją miejsc. Bilety na komunikację krajową i międzynarodową w przedsprzedaży chcemy udostępnić jak najwcześniej, zarządca infrastruktury planuje zarządzenie rozkładu na Euro 26 marca ”–zaznacza Janusz Malinowski. Nie wiadomo natomiast jaki będzie czas przejazdu wskazanych wyżej pociągów. Prezes Malinowski nie chciał dziś odpowiedzieć na pytanie odsyłając do rozkładu jazdy, który jak wspomniano wyżej ma być znany jeszcze w tym miesiącu.
Prezes PKP Intercity poinformował dziennikarzy, że do tej pory zagraniczne koleje zgłosiły zapotrzebowanie na uruchomienie i obsługę 79 specjalnych pociągów na trasach międzynarodowych. Mają one przywozić kibiców z Chorwacji, Szwecji, Danii, Holandii, Ukrainy, Rosji i Czech. Będą to pociągi zamknięte, czyli kursujące na zamówienie konkretnych klientów i niedostępne w komunikacji krajowej. Malinowski powiedział także, że prawdopodobnie pociągiem PKP Intercity przyjedzie do Wrocławia piłkarska reprezentacja narodowa Czech. Spółka spodziewa się, że najwięcej problemów podczas mistrzostw może pojawić się na dworcach w największych miastach. Dlatego PKP Intercity pracuje nad rozbudową systemu sprzedaży biletów przez biletomaty i internet. Wkrótce pasażerowie mają zyskać możliwość kupienia biletu przez telefon komórkowy. Ponadto na dworcach mają pojawić się pracownicy PKP Intercity, którzy będą udzielali pasażerom informacji – także w językach obcych. Obecnie ponad 730 pracowników firmy – m.in. kasjerek i konduktorów – uczęszcza na kursy językowe. W pociągach i na dworcach będą wyłożone także ulotki informacyjne w kilku różnych językach.
Od grudnia 2011 roku działa nowa strona przewoźnika, www.intercity.pl, która jest dostępna w czterech wersjach językowych (polski, angielski, niemiecki i rosyjski). Na nowej stronie stworzono też jedną, dedykowaną Euro 2012™zakładkę, w której pasażer znajdzie wszelkie informacje na temat transportu pociągami Spółki.
Komunikacja międzynarodowa w trakcie Euro 2012
Polska –Ukraina
Obecnie między tymi krajami realizowane są cztery regularne połączenia (Kijów –Berlin –Kijów;Kijów –Warszawa Gdańska –Kijów;Przemyśl –Wrocław –Przemyśl oraz Przemyśl –Lwów –Przemyśl), w których oferowanych jest 2450 miejsc.
W czasie EURO 2012™, poza stałą ofertą 4 par pociągów, w komunikacji Polska –Ukraina kursować będzie 5 par pociągów dodatkowych. W związku z różnicą w szerokości torów w obu krajach, zdecydowano, że przy kursowaniu pociągów dodatkowych zastosowane zostaną dwa rozwiązania. Pierwsze, to przesiadka przy jednym peronie z pociągu na torze 1435 mm do pociągu na torze 1520 mm i odwrotnie –na stacjach Chełm, Jagodin i Przemyśl. Drugie, to tradycyjna wymiana wózków wagonowych na funkcjonujących obecnie punktach przestawczych w Przemyślu i Jagodinie.
Strony, polska i ukraińska, uzgodniły kursowanie 3 pociągów dodatkowych na trasie Przemyśl – Lwów (po torze 1520 mm) w dniach 9, 13 i 17 czerwca oraz 3 pociągów relacji Lwów- Przemyśl (również po torze 1520 mm) w dniach 10, 14 i 18 czerwca. Pociągi te będą skomunikowane na stacji Przemyśl z pociągami kursującymi na linii Kraków –Przemyśl. Dodatkowo, 25 czerwca i 2 lipca kursować będą pociągi relacji Kijów –Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gdańska –Kijów.
Polska –Czechy
W związku z tym, że mecze drużyny czeskiej odbywać się będą we Wrocławiu, to właśnie do tego miasta z Czech uruchomione będą dodatkowe składy. Koleje czeskie, uruchomią 12 pociągów specjalnych w relacjach Praga/Ostrawa –Wrocław –Praga/Ostrawa. W zależności od liczby pasażerów pociągi zestawione będą od 5 do 11 wagonów.
Polska –Niemcy
Obecnie, PKP Intercity uruchamia codziennie 4 pary pociągów w relacji Warszawa –Berlin oraz jedną parę w relacji Hamburg –Kraków przez Berlin i Wrocław. Wszystkie te pociągi na okres EURO będą wzmacniane do maksymalnych możliwości technicznych. Dodatkowo, 6 czerwca zadebiutuje nowe, dzienne połączenie między Trójmiastem a Berlinem, realizowane pociągiem kategorii EuroCity o nazwie „Berlin –Gdańsk –Express”. Ponadto, prowadzone są prace nad uruchomieniem pociągów nadzwyczajnych z Niemiec na Ukrainę w tranzycie przez Polskę. Partnerem realizującym takie indywidualne zamówienia jest PKP Intercity.
Polska –Rosja
Obecnie, każdej doby Warszawę i Moskwę łączy jedno połączenie, oferujące ok. 240 miejsc. W związku z tym, że na każdy mecz drużyny Rosji rozgrywany w Polsce przyjedzie ok. 3500 kibiców, PKP Intercity planuje uruchomić 7 par dodatkowych pociągów: 3 pary połączeń bezpośrednich Moskwa –Warszawa, realizowanych 12 wagonami sypialnymi każdy oraz 4 pary pociągów –po 14 wagonów każdy – w relacji Moskwa –Terespol, gdzie kibice przesiądą się do pociągów relacji Terespol-Wrocław/Warszawa. W relacji powrotnej do Rosji przesiadanie się podróżnych odbywać się będzie na stacji Brześć.
Do dnia 19 marca br. zagraniczni przewoźnicy zgłosili w sumie zapotrzebowanie na uruchomienie i obsługę 79 pociągów specjalnych kursujących w trakcie EURO 2012™. W czasie rozgrywek na polskich torach pojawią się pociągi z kibicami z Ukrainy, Chorwacji i Szwecji, Danii i Holandii oraz Czech i Rosji. Będą to pociągi zamknięte, kursujące na zamówienie konkretnych klientów.
W chwili obecnej trwają prace nad opracowaniem rozkładu jazdy tych pociągów. Zamówienia na realizację takich pociągów Spółka PKP Intercity S.A. przyjmować będzie praktycznie przez cały czas aż do zakończenia EURO, przy czym realizacja każdego takiego zamówienia uzależniona będzie od możliwości techniczno –eksploatacyjnych.