PKP Intercity rozstrzygnęły przetarg na 12 ezt-ów

inforail
11.07.2019 12:28

PKP Intercity wybrałoofertę Stadler Polska na dostawę wraz ze świadczeniem usług utrzymania 12nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Warte ponad miliard złotychpostępowanie to jeden z filarów największego programu inwestycyjnego w historiikolejowej spółki.

Przedmiotem postępowania przetargowego była dostawafabrycznie nowych 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem napoziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. W ramach przetargu PKP Intercityotrzymało dwie oferty – złożoną przez konsorcjum firm PESA Bydgoszcz i ZNTKMińsk Mazowiecki oraz przez Stadler Polska. Ostatecznie przewoźnik zdecydował owyborze oferty siedleckiego producenta, która jako jedyna spełniała kryteriacenowe przetagu. Przewoźnik planował przeznaczyć na zakup 12 nowych pociągów1,025 mld zł brutto – wybrana oferta opiewała na 1,015 mld zł brutto.

Pod specjalnymnadzorem

Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóchelektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dniawejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi dwie pierwszejednostki będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przezokres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozówpasażerskich na terenie Polski. Wstępne plany zakładają skierowanie pojazdów natrasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin, co ma pozwolić nastworzenie jednolitego standardu przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboruna takich ciągach jak Gdynia-Łódź-Kraków/Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn,Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.

Zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to ważnykrok ku uczynieniu polskiej kolei jeszcze bardziej nowoczesną. Przemyślaneinwestycje taborowe to impuls do jej rozwoju, jak i motor napędowy dlagospodarki. Jest to również kolejny krok świadczący o naszej determinacji, abydojść do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna – mówi minister infrastruktury AndrzejAdamczyk.

To kolejna inwestycjaPKP Intercity, która podkreśla rolę spółki jako największego narodowegoprzewoźnika. Konsekwentnie realizowana strategia taborowa, obejmująca zakup imodernizację naszych pociągów, skutecznie przybliża nas do celu, jakim jestzapewnienie pasażerom maksymalnej wygody i bezpieczeństwa transportu kolejowego– mówi prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Wygodnie i bezpiecznie

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, które dostarczyStadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli nawykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniemmożliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu, a także będą wyposażone w systemETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. Nowe jednostki będą posiadaćprzy tym liczne udogodnienia – zostanie zainstalowany monitoring, klimatyzacja,gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, przewidziano w nich takżeprzestrzeń do przewozu rowerów. W czasie podróży pasażerowie będą mogliskorzystać z bezprzewodowego internetu, a także oferty gorących i zimnych dań inapojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i wczęści gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące zelementami oświetlenia, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu podstolikami i wieszaki na ubrania. Ponadto pociągi będą dostosowane do potrzebosób z niepełnosprawnościami i będą wyposażone m.in. w windy dla podróżnych nawózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Pojazdy mają posiadać conajmniej 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznymnowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne mają być technicznie zbliżonymi dopojazdów typu Dart oraz Flirt, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowegospółki.

Kolej na inwestycje

Obecnie przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20składów typu Dart oraz 20 typu Flirt³. Ponadto w czerwcu br. spółka podpisaławartą blisko 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 „edyt”, czyli pojazdówED74, które mają planowo być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin iWrocław-Kielce. Po wypełnieniu umowy przez Stadler Polska PKP Intercity będziedysponowało flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup 12 fabrycznie nowych pojazdów toelement konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego whistorii spółki. Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostaniewdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboruoraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Dzięki realizacji programu, po jegozakończeniu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lubzmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w conajmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Po podpisaniu umowy ze Stadler Polskakwota umów zawartych przez przewoźnika z polskimi producentami na realizacjęzadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wyniesie ponad 4 miliardyzłotych brutto.