PKP Intercity przenosi spalinówki
W celu ograniczania do minimum przypadków odwoływania pociągów prowadzonych lokomotywami spalinowymi na ternie województwa lubuskiego PKP Intercity S.A. wydzierżawiła dodatkową lokomotywę uniwersalną SU42 – podał wiceminister Andrzej Bittel.
Ma ona być wsparciem eksploatowanych na tamtejszych odcinkach linii kolejowych lokomotyw SU4210.
Przenosiny
Kolejnym krokiem było skierowanie do Zakładu Zachodniego Spółki we Wrocławiu pierwszych trzech odebranych na początku 2022 roku lokomotyw po naprawach głównych P5. Dodatkowo Spółka skierowała pięć lokomotyw serii 754 do Zakładu Północnego w Gdyni, które uzupełniły niedobory lokomotyw SU4210 skierowanych na okresowe naprawy P4.
Andrzej Bittel poinformował również, że lokomotywy SU4210, obsługujące pociągi na niezelektryfikowanych liniach województwa lubuskiego są obecnie zastępowane lokomotywami serii SU4220-FPS po naprawach głównych z modernizacją. Nowe, zmodernizowane lokomotywy, obsługują obecnie pociągi pasażerskie na przemian z lokomotywami SU4210.
Spółka PKP Intercity S.A. poinformowała również, że zgodnie z założeniami, po otrzymaniu dostaw lokomotyw hybrydowych, przewiduje je do obsługi połączeń na terenie województwa lubuskiego w relacjach Warszawa - Zielona Góra, przez Ostrów Wlkp. - Leszno, a także w relacjach Przemyśl - Wrocław - Żary oraz Żagań - Zielona Góra - Poznań - Warszawa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Braki lokomotyw
PKP Intercity S.A. podała, że w okresie 12.12.2021 r. – 30.04.2022 r. odwołano na całej lub na części trasy 52 z 1120 kursów pociągów jadących do/przez/z stacji Gorzów Wielkopolski. Odwołania miały charakter incydentalny i wynikały głównie z awarii lokomotywy na szlaku i braku lokomotywy w dalszym obiegu składu. Pozostałe przyczyny odwoływania pięciu kursów pociągów to: przerwa w ruchu w następstwie wypadku z udziałem osoby postronnej oraz przerwa, związana ze zderzeniem na przejeździe kolejowo-drogowym. Awaria w lokalnym centrum sterowania i duże utrudnienia w prowadzeniu ruchu pociągów, spowodowały odwołanie 2 pociągów. Kolejne 2 pociągi zostały odwołane, bez zapewnienia komunikacji zastępczej, w związku z sytuacją kryzysową, spowodowaną porywistymi wiatrami i oddelegowaniem lokomotyw do przeciągania pociągów na innych liniach. W omawianym okresie PKP Intercity S.A. nie zostały naliczone kary, ponieważ Spółka zapewniła komunikację zastępczą, natomiast w przypadku braku zapewnienia komunikacji zastępczej, kary nie zostały naliczone, ponieważ sytuacja spowodowana była siłą wyższą.
W odniesieniu do pociągu 67103/76113 „Hetman” relacji Wrocław – Zielona Góra – Wrocław we wskazanym wyżej okresie odwołano w sumie 35 pociągów z 280 uruchomionych. Zasadniczą przyczyną odwołań były awarie lokomotywy na szlaku lub brak w rezerwie lokomotyw spalinowych. Zdecydowana większość przypadków odwołania pociągu IC „Hetman” (29 zdarzeń) wystąpiła w ciągu jednego miesiąca (21.01.2022 r.– 22.02.2022 r.). Obecnie nie występują problemy w kursowaniu przedmiotowego pociągu. Z uwagi na zapewnienie pasażerom podróżującym pociągiem IC „Hetman” komunikacji zastępczej, w tym przypadku również nie zostały naliczone kary za wyżej opisane odwołania pociągów.