PKP Intercity: Prywatyzacja w przyszłym roku
inforail
02.08.2010 15:25
PKP Intercity: Prywatyzacja w przyszłym roku
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w czwartek, że w przyszłym roku zostanie sprywatyzowana część PKP Intercity. To już kolejne przesunięcie daty prywatyzacji drugiego co do wielkości polskiego kolejowego przewoźnika pasażerskiego.
We wrześniu 2008 r. Grabarczyk mówił, że upublicznienie akcji PKP Intercity powinno nastąpić w 2009 roku, a PKP Cargo w 2010 lub 2011 r.
W styczniu br. wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt powiedział w Sejmie, że 'rząd w żaden sposób nie wycofał się z planów prywatyzacji spółki PKP Intercity, wręcz przeciwnie, prywatyzacja spółki jest przewidywana na koniec 2010 r.’.
W lutym 2008 r. został wybrany dla PKP Intercity doradca inwestycyjny – konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities. Doradca pracuje w spółce od marca 2008 r. Ogłaszając wybór doradcy prywatyzacyjnego, PKP SA informowało, że wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych potrwa do czerwca 2008 roku.
Analityk rynku transportowego Adrian Furgalski w rozmowie z PAP nie zdziwił się przesunięciem terminu prywatyzacji spółki. 'Już na początku tego roku było wiadomo, że podawanie jakichkolwiek tegorocznych terminów jest nierealne’ – wyjaśnił. Dodał, że spółka jest w trudnej sytuacji i zanim zostanie sprywatyzowana, powinno dokończyć się w niej restrukturyzację.
’Po przekazaniu PKP Intercity Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich z Przewozów Regionalnych, wraz z taborem, spółka bardzo urosła. Teraz ma za dużo taboru, którego znaczna część domaga się natychmiastowego remontu, są przerosty zatrudnienia. Żeby spółkę prywatyzować, trzeba wiedzieć po co, a nie sprzedawać, aby tylko sprzedać. Można liczyć na zastrzyk gotówki od inwestora, żeby przewoźnik mógł konkurować na trasach europejskich. Ale najpierw musi się uporać ze swoimi problemami’ – powiedział Furgalski.
Poza PKP Intercity doradcy prywatyzacyjni działają także w innych spółkach Grupy PKP, np. w PKP Cargo, PKP Energetyka, Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury, w Kolejowym Szpitalu Uzdrowiskowym w Ciechocinku i w Polskich Kolejach Linowych.
We wrześniu 2008 r. Grabarczyk mówił, że upublicznienie akcji PKP Intercity powinno nastąpić w 2009 roku, a PKP Cargo w 2010 lub 2011 r.
W styczniu br. wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt powiedział w Sejmie, że 'rząd w żaden sposób nie wycofał się z planów prywatyzacji spółki PKP Intercity, wręcz przeciwnie, prywatyzacja spółki jest przewidywana na koniec 2010 r.’.
W lutym 2008 r. został wybrany dla PKP Intercity doradca inwestycyjny – konsorcjum PricewaterhouseCoopers Polska oraz ING Securities. Doradca pracuje w spółce od marca 2008 r. Ogłaszając wybór doradcy prywatyzacyjnego, PKP SA informowało, że wykonanie analiz przedprywatyzacyjnych potrwa do czerwca 2008 roku.
Analityk rynku transportowego Adrian Furgalski w rozmowie z PAP nie zdziwił się przesunięciem terminu prywatyzacji spółki. 'Już na początku tego roku było wiadomo, że podawanie jakichkolwiek tegorocznych terminów jest nierealne’ – wyjaśnił. Dodał, że spółka jest w trudnej sytuacji i zanim zostanie sprywatyzowana, powinno dokończyć się w niej restrukturyzację.
’Po przekazaniu PKP Intercity Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich z Przewozów Regionalnych, wraz z taborem, spółka bardzo urosła. Teraz ma za dużo taboru, którego znaczna część domaga się natychmiastowego remontu, są przerosty zatrudnienia. Żeby spółkę prywatyzować, trzeba wiedzieć po co, a nie sprzedawać, aby tylko sprzedać. Można liczyć na zastrzyk gotówki od inwestora, żeby przewoźnik mógł konkurować na trasach europejskich. Ale najpierw musi się uporać ze swoimi problemami’ – powiedział Furgalski.
Poza PKP Intercity doradcy prywatyzacyjni działają także w innych spółkach Grupy PKP, np. w PKP Cargo, PKP Energetyka, Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury, w Kolejowym Szpitalu Uzdrowiskowym w Ciechocinku i w Polskich Kolejach Linowych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024