PKP Intercity: Prawie pół miliona sprzedanych biletów przez Internet
Z miesiąca na miesiąc rośnie zainteresowanie biletami internetowymi PKP Intercity. Do czerwca 2012 roku przewoźnik sprzedał przez Internet blisko 0,5 mln biletów na pociągi kat. TLK. To prawie tyle ile przez cały 2011 rok. Najczęściej internauci kupują bilety na trasy z Krakowa i Poznania do Warszawy. Przewoźnik przewiduje, że do końca roku nawet 16% prowadzonej sprzedaży będzie realizowane przez Internet.
Bilety na całą siatkę połączeń krajowych uruchamianych przez PKP Intercity – Twoje Linie Kolejowe (TLK), Express (Ex), Express InterCity (EIC) oraz międzynarodowe BWE (Warszawa- Berlin) i BGE (Trójmiasto –Berlin) – można kupić na stronie www.intercity.pl. Wystarczy zarejestrować się w systemie i wybrać interesujące nas połączenie. Użytkownik automatycznie zostanie przekierowany na stronę e-IC https://bilet.intercity.pl, aby dokonać płatności w zamian za elektroniczny bilet. Ostatnim krokiem jest wybór formy biletu –klient może go wydrukować i zabrać ze sobą do pociągu lub zapisać na dowolnym urządzeniu elektronicznym, np. smartfonie, tablecie lub laptopie. Konduktor podczas kontroli skanuje wówczas tylko Qr kod znajdujący się na bilecie. Od 15 kwietnia br., podróżujący z PKP Intercity, mogą kupować bilety za pomocą dowolnego przenośnego urządzenia mającego dostęp do sieci internetowej, bez konieczności jego drukowania. Bilety na pociągi krajowe dostępne są w 30 dniowej przedsprzedaży, międzynarodowe w 60-dniowej przedsprzedaży.
Korzyści płynące z zakupu biletów przez internet jest wiele –np. niższa cena, oszczędność czasu, wygoda. „Przenoszenie jak największej liczby transakcji do elektronicznego kanału sprzedaży jest jednym z naszych głównych celów w obszarze handlowym. Na czas wakacji zwiększyliśmy znacznie pulę Super Biletów, które pozwalają pojechać pociągami Ex, czy EIC już za 29 zł na dowolnej trasie w Polsce. W tym roku obserwujemy wyraźny wzrost liczby transakcji sprzedaży internetowej naszych biletów. W 2010 roku wyniosła ona 3,4 proc, w 2011 r. było to 5,7 proc, natomiast pod koniec tego roku szacujemy, że będzie to w granicach 11% –16 %. Od stycznia br. sprzedaliśmy prawie tyle samo biletów co w całym 2011”–mówi Małgorzata Sitkowska, Rzecznik Prasowy PKP Intercity. I dodaje –„Najwięcej transakcji realizowanych jest w okresach szczytów przewozowymi tj. Świąt Bożego Narodzenia czy długich weekendów. Najczęściej w godzinach pomiędzy 11.00 –12.00 Najpopularniejszymi trasami wybieranymi przez internautów są: Kraków –Warszawa –Kraków, Poznań –Warszawa- Poznań oraz Katowice –Warszawa”.
Kolejnym krokiem w rozwoju autorskiego systemu sprzedaży biletów było włączenie do oferty biletów na przejazdy międzynarodowe. Od maja br. za pośrednictwem www.intercity.pl można kupować bilety na pociągi międzynarodowe relacji Warszawa –Berlin –Warszawa (Berlin Warszawa Express) oraz na nowy pociąg relacji Gdynia –Berlin –Gdynia (Berlin Gdynia Express).
W internetowym systemie, pasażerowie Intercity mogą kupić bilety na podróż „tam i z powrotem”czyli Warszawa/Gdynia –Berlin –Warszawa/Gdynia lub „tam”czyli Warszawa/Gdynia –Berlin. Bilety na przejazd z Berlina do Warszawy lub Trójmiasta dostępne są nadal wyłącznie w tradycyjnych kasach, co wynika z międzynarodowych zasad honorowania biletów internetowych. W odróżnieniu od oferty krajowej dostępnej w systemie e-IC, bilety internetowe w komunikacji z Niemcami nadal wymagają wydrukowania przed przejazdem. Bilety nabyte drogą elektroniczną dostępne są w 60 dniowej przedsprzedaży. Trwają prace nad wdrożeniem sprzedaży na inne relacje międzynarodowe.