PKP Intercity potwierdza zainteresowanie pojazdami zasilanymi wodorem
Podczas III Konferencji „Kolej na energię wodorową”, która w ubiegłym tygodniu odbyła się w Warszawie członek Zarządu PKP Intercity Adam Laskowski potwierdził zainteresowanie przewoźnika pozyskaniem składów wodorowych.
Co prawda aktualnie realizowana strategia taborowa nie wskazuje na konkrety to jednak może być ona modyfikowana pod kątem alternatywnych paliw. Jak wskazał Adam Laskowski jednym z nich jest właśnie wodór. Przedstawiciel PKP Intercity nie sprecyzował co prawda w jakie konkretnie pojazdy celuje przewoźnik, ale od jakiegoś już czasu mówi się, że mogą to być zarówno lokomotywy, jak i składy hybrydowe, elektryczno-wodorowe.
Gdzie i kiedy mogą pojechać składy wodorowe?
Podczas konferencji nie padły też konkretne wskazania tras, na których pojazdy zasilane wodorem można wykorzystać, od jakiegoś czasu mówi się jednak o liniach Warszawa – Lublin przez Parczew, Gdynia – Hel czy o połączeniach na Podkarpaciu.
Paliwo do pojazdów wodorowych mógłby dostarczać Orlen. Adam Laskowski nie krył zadowolenia z deklaracji koncernu, dotyczących gotowości do dostarczania wodoru. Trzeba jednak pamiętać, że póki co są to jedynie deklaracje i trzeba budować infrastrukturę do obsługi składów bądź lokomotyw wodorowych.
Niemniej jednak wodór w PKP Intercity postrzegany jest jako paliwo przyszłości. To – w ocenie Adama Laskowskiego – perspektywa wielu lat, dająca jednocześnie realny argument w walce ze zmianami klimatycznymi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Technologia ta jest skokiem cywilizacyjnym, który musimy wykonać, by realizować IV rewolucję przemysłową z korzyścią dla środowiska - powiedział Adam Laskowski.
Na tę chwilę mamy zatem deklaracje, a na konkrety musimy poczekać. Wiadomo, że PKP Intercity obserwują to co dzieje się w kontekście wodoru, ale póki co – jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl – są bliżej testów lokomotywy dwunapędowej od PESY. Ta maszyna już powstała i za jakiś czas zacznie jeździć. Tu też czekamy na konkrety.
O lokomotywach wielosystemowych wspomniał Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. W Gdyni, podczas forum Wizja Rozwoju powiedział: Przyszłość kolei to konkretne inwestycje w tabor, np. lokomotywy wielosystemowe, nowoczesne wagony, składy typu push-pull, stacje postojowe. Do 2030 roku przeznaczymy 19 mld złotych w ramach programu PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji.