PKP Intercity planują zakup lokomotyw o prędkościach nie niższych niż 160 km/h

inforail
19.04.2016 09:03

Plany taborowe PKP Intercity na najbliższe lata wydają się coraz bardziej klarowne. Wiadomo, że nie obejmują one zakupu nowych pojazdów typu ezt. Spółka zamierza natomiast rozbudowywać segment pociągów typu lokomotywa + tradycyjne wagony.

Zakup taboru będzie uzależniony od możliwości pozyskania środków unijnych. Jak poinformował Piotr Stomma, wiceminister w MIB, w ramach POIiŚ 2014-2020, PKP Intercity mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków UE projektów dot. zakupu lub modernizacji taboru kolejowego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze ponadregionalnym (wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu), w tym taboru i urządzeń do przygotowania składów/pociągów dla ruchu pasażerskiego (np. lokomotywy manewrowe). Ale. W przeciwieństwie do POIiŚ 2007-2013, projekty taborowe będą wybierane do dofinansowania w trybie konkursowym. Wybór tych projektów będzie uzależniony od stanu technicznego infrastruktury, po której planowane będzie kursowanie pociągu w celu zagwarantowania optymalnego wykorzystania parametrów technicznych zakupionego lub zmodernizowanego taboru. Ponadto, preferowane będzie dofinansowanie taboru wykorzystywanego do przewozów o charakterze użyteczności publicznej, wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Tabor wykorzystywany do przewozów komercyjnych będzie mógł uzyskać dofinansowanie jeśli beneficjent wykaże, że bez wsparcia unijnego przewoźnik nie zrealizowałby inwestycji w takim samym zakresie, a jest ona niezbędna dla osiągnięcia założonych celów w zakresie rozwoju regionalnego. Planowany termin rozpoczęcia naboru wniosków o dofinansowanie projektów taborowych w ramach działania 5.1Rozwój kolejowej sieci TEN-Ti działania5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-Tto listopad 2016 r.

Przypomnijmy, że w poprzedniej perspektywie unijnej Spółka, przy wykorzystaniu wsparcia unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (POIiŚ 2007-2013), zrealizowała największy program inwestycyjny w zakresie zakupu i modernizacji taboru kolejowego w Polsce. W ramach 9 projektów unijnych, przewoźnik zakupił lub zmodernizował następujący tabor:

elektryczne zespoły trakcyjne ? zakup 60 sztuk,

wagony ? 263 sztuk (w tym nowe ? 45 sztuk i zmodernizowane ? 218 sztuk),

lokomotywy spalinowe ? 30 sztuk (w tym nowe ? 10 sztuk i zmodernizowane ? 20 sztuk).

Jak informuje Piotr Stomma zrealizowane przez przewoźnika projekty miały na celu podniesienie jakości obsługi podróżnych poprzez wykorzystanie nowoczesnego taboru kolejowego na obszarach, które zostały wskazane w dokumentacji aplikacyjnej. Warunkiem dofinansowania projektów taborowych ze środków UE było bowiem osiągniecie odpowiednich parametrów trakcyjnych przez tabor zmodernizowany i zakupiony, tj. prędkości nie mniejszej niż 120 km/h, a w przypadku lokomotyw spalinowych prędkości nie mniejszej niż 90 km/h. Zakupione lub zmodernizowane przez przewoźnika wagony i elektryczne zespoły trakcyjne przystosowane są do prędkości minimum 160 km/h, a dla 20 pociągów kategorii Express InterCity Premium (EIP) prędkość eksploatacyjna wynosi 250 km/h. Nowoczesny tabor jest wyposażony m. in. w klimatyzację, wygodne i ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne i toalety przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Nowe lokomotywy spalinowe przeznaczone są do obsługi pociągów na niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych, a ich prędkość eksploatacyjna wynosi minimum 140 km/h.

Według informacji przedstawionych przez wiceministra w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020) kontynuowane będą inwestycje w tabor kolejowy jako uzupełnienie inwestycji prowadzonych na liniach kolejowych. PKP Intercity, biorąc pod uwagę wyższe parametry infrastruktury kolejowej w związku z pracami modernizacyjnych PKP PLK SA, planuje kolejny zakup nowoczesnych lokomotyw o prędkości na poziomie minimum 160 km/h.