PKP Intercity o problemach z klimatyzacją w Sobieskim
W związku z pojawiającymi się informacjami o niesprawnejklimatyzacji w pociągach, m.in. w EC ?Sobieski? (pisaliśmy o tym dwukrotnie wInfoRail) zapytaliśmy przewoźnika, jakie kroki podjął aby poprawić warunki podróżowaniatym międzynarodowym połączeniem. Z Biura prasowego Spółki dostaliśmy dośćobszerne wyjaśnienia. Na początek przewoźnik zaznacza, że pomimo wzmożonych działańprewencyjnych, przechodząca przez Polskę fala upałów może wpływać namniejszą wydajność klimatyzacji na pokładzie jego pociągów. Są toprzypadki incydentalne. W momencie pojawienia się awarii, wagony zniesprawną klimatyzacją są wyłączane z eksploatacji i kierowane donapraw.
Jeżeli chodzi natomiast o EC ?Sobieski? PKP Intercity wyjaśniają, że pociąg przeszedłkontrolę UTK 6 sierpnia, jednak o konieczności wyłączenia wagonówpoinformowano Spółkę dopiero 7 sierpnia, czyli na drugi dzień, kiedypociąg był już w trasie do Austrii. 8 sierpnia, po powrocie pociągu zzagranicy, wagony zostały skierowane na przegląd. Wagony wycofaneprzez UTK zostały naprawione i w pełni sprawne zostały dopuszczone doruchu 13 sierpnia.
Odnośnie kontroli 10 sierpnia, PKP Intercity tłumaczą, że nie otrzymały do tejpory żadnych protokołów z kontroli UTK. I dodają, żekażdy wagon po przyjeździe przechodzi kontrolę wewnętrzną PKP i jestpoddawany ewentualnym potrzebnym naprawom. PKP Intercity, w tokuprowadzonych analiz, zauważyły, że większość usterek w pociągu EC ?Sobieski? ujawniane jest wdrodze powrotnej do Polski.
Najczęstszą ich przyczyną są awarie przetwornic.W celu wyeliminowania występujących problemów, polski przewoźnik spotkał sięze swoimi partnerami z kolei czeskich i austriackich. Strony doszły do wniosku,że załoga pociągu obsługująca skład na odcinku austriackim przejdzieszkolenie z zakresu obsługi urządzeń pokładowych.
PKP Intercity informują nas także, że pracują ze swoim partnerem z Czech nadanalizą występujących problemów, w związku z podejrzeniem występowaniausterek z napięciem. Złe przetwarzanie napięcia powoduje uszkadzanie iwyłączanie przetwornic, co w konsekwencji może być przyczynąnieprawidłowego działania klimatyzacji i innych urządzeń.
Przewoźnikdodaje, że obecnie w klimatyzację wyposażonych jest około 600 wagonów PKPIntercity oraz wszystkie składy EIP (Pendolino) – w sumie 20 pociągów.Spółka informuje, że prowadzi szeroko zakrojony program modernizacjitaboru, jego wartość wynosi 5,6 mld zł. W realizowanych inwestycjachprzewoźnika klimatyzacja jest standardem.