Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity o odszkodowaniach za opóźnione pociągi

inforail
19.12.2018 13:17

Jeśli pociąg spóźni się więcej niż godzinę,pasażer może uzyskać odszkodowanie w wysokości 1/4 lub połowy ceny biletu -przypomina PKP Intercity. Zasady te dotyczą pociągów dalekobieżnych, a wynikająz unijnego rozporządzenia.

Jakprzypomina spółka, w przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer maprawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnieniawynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu.

Są tominimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia ParlamentuEuropejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów wruchu kolejowym.

Przepisyunijnego rozporządzenia obowiązują w Polsce tylko w niektórych przypadkach.Dotyczą pociągów dalekobieżnych kategorii Express InterCity Premium (EIP),Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO(IR) oraz wszystkich międzynarodowych pociągów w przejazdach pomiędzy krajamiUE.

Natomiast -na podstawie przepisów unijnych dających taką możliwość – Polska bezterminowowyłączyła stosowanie tych rekompensat dla pociągów miejskich, podmiejskich iregionalnych. Przepisy nie dotyczą zatem wszystkich przewoźników samorządowych,takich jak Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, KolejeMałopolskie, Koleje Wielkopolskie, Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna,Szybka Kolej Miejska w Warszawie, PKP SKM w Trójmieście, pociągi REGIOPrzewozów Regionalnych i Warszawska Kolej Dojazdowa.

Jakpoinformowała PAP rzecznik prasowy PKP Intercity Agnieszka Serbeńska, każdypasażer ma prawo i możliwość złożenia reklamacji. Wniosek można złożyć w jednejz wyznaczonych do tego kas biletowych, znajdujących się na największychstacjach w kraju, na poczcie lub za pomocą formularza na stronie przewoźnika -intercity.pl. Składając reklamację należy podać dane osobowe, dołączyć biletoraz opisać zdarzenie.

Każdareklamacja rozpatrywana jest indywidualnie, w terminie do 30 dni. Odszkodowanieprzyznawane jest w postaci bonu. Na pisemny wniosek pasażera może być wypłaconew formie pieniężnej. Informacje odnośnie odszkodowań zawiera m.in.”Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Spółkę PKP Intercity”.

Reklamacjamoże dotyczyć każdej sytuacji, którą pasażer uzna za niewypełnienie umowyprzewozu czy obowiązków przewoźnika. W takim wypadku sytuację trzebaszczegółowo opisać. Należy też udokumentować poniesione straty, gdy takiezaistnieją np. z powodu opóźnienia pociągu. Pasażerowie wszystkich rodzajówpociągów mogą dochodzić odszkodowań z tytułu naprawy szkody powstałej w wynikuopóźnienia.

„W 2017r. procentowy udział skarg i reklamacji w stosunku do całkowitej liczbyprzewiezionych pasażerów – 42,8 mln osób – wyniósł 0,12 proc.” -zaznaczyła Serbeńska.

Informacjena temat reklamacji można znaleźć na stronach internetowych przewoźników iUrzędu Transportu Kolejowego.