PKP Intercity nie wystarczy wagonów na wakacje?
Czy PKP Intercity zabraknie wagonów na wakacje? Tak uważa poseł Jerzy Polaczek, którego zdaniem przewoźnik dopuścił się zaniedbań w przeprowadzaniu standardowych napraw rewizyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Według informacji posła Polaczka przewoźnik planuje poza kontrolą właściwego ministra i Prezesa UTK dokonywać zmian w dokumentacji systemu utrzymania, która była do tej pory zatwierdzana przez Prezesa Urzędu. Takie rozwiązanie dopuszczają znowelizowane niedawno przepisy, ale tylko w przypadku zmian nieznaczących. Zdaniem posła PiS skutkiem tego działania może być wydłużanie przebiegów taboru pasażerskiego.
W ten sposób przewoźnik ?chce eliminować?braki wynikające wprost z zaniedbań w roku 2014, zmniejszając jednocześnie poziom bezpieczeństwa pasażerów. Zdaniem Polaczka nie można usprawiedliwiać potencjalnych praktyk ukierunkowanych na zwiększenie ryzyka wypadku, a w szczególności próby wydłużenia bez standardowych napraw taboru okresu jego eksploatacji. W związku z powyższym poseł PiS skierował do Premier Ewy Kopacz interpelację, w której stawia następujące pytania:
1. Czy prawdziwe są nieoficjalne informacje, że w związku z brakiem wystarczającej ilości wagonów (około 250 sztuk) na okres letni w PKP Intercity, przewoźnik planuje wydłużać przebieg taboru pasażerskiego i w ten sposób eliminować braki taborowe poza kontrolą ministra i Prezesa UTK?
2. Czy wydłużenie okresu eksploatacji jest nieznaczącą zmianą w sytuacji, kiedy rozporządzenie mówi jasno o górnej granicy przebiegu, czy okresu czasu eksploatacji pojazdu kolejowego?
3. Czy minister transportu i Prezes UTK akceptują takie plany przewoźnika, które gdyby zostały zastosowane zwiększałyby ryzyko ewentualnego wypadku?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
4. Czy minister transportu i Prezes UTK w ciągu 2014 lub 2015 roku badali kwestię prowadzenia polityki taborowej (remontów) w PKP Intercity.
Co na to przewoźnik? Jak się dowiedzieliśmy PKP Intercity są spokojne o swój tabor. W odpowiedzi, o którą na pewno zostaną poproszone, będą przekonywać, że liczba wagonów jest wystarczająca, a naprawy i modernizację przeprowadzane są na bieżąco. Czy tak będzie? Przekonamy się niebawem, kiedy to udzielona zostanie oficjalna odpowiedź dla posła Polaczka. Do sprawy na pewno wrócimy na łamach InfoRail. Ale. Odpowiedź odpowiedzią, a rzeczywistość to zupełnie inna ?para kaloszy?. Nie od dziś wiadomo, że przewoźnik musi kombinować z wagonami. I tak zamiast wagonów 2 klasy można spotkać jedynki i kuszetki. Co więcej niektóre pociągi, dość przywołać tu TLK ?Kmicic?z Warszawy do Częstochowy, kursują w rekordowym zestawieniu dwuwagonowym, z czego 1,5 wagonu to klasa 2, zaś 0,5 to jedynka. Czy zatem przy wzmożonym ruchu wakacyjnym PKP Intercity dadzą radę? Obawy posła Polaczka wcale nie są bezpodstawne, tym bardziej, że w latach ubiegłych przewoźnik notował już wpadki.