PKP Intercity mogą stracić gwarancję na Pendolino
inforail
03.12.2014 10:24
PKP Intercity mogą stracić gwarancję na Pendolino
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail za serwisowanie pociągów Pendolino odpowiadać będzie Alstom. Ale być może nie tylko Alstom. Powszechnie wiadomo, że przewoźnik poszukuje, na razie z kiepskim skutkiem, firmy sprzątającej. Obsługa codzienna pociągów ma być prowadzona także w miastach, w których Pendolino kończyć będą bieg. Wiąże się to z koniecznością znalezienia firmy zewnętrznej, jeżeli rzecz jasna nie zostanie podpisana umowa z Alstomem. A to oznacza ingerencję podmiotu niezwiązanego z producentem pociągów w ich obsługę. I tu dochodzimy właśnie do sedna problemu. Zapytaliśmy przedstawiciela producenta o gwarancję w przypadku uszkodzeń, powstałych na skutek działalności firmy zewnętrznej. Tomasz Kłosiński z Alstomu jednoznacznie odpowiada, że w takiej sytuacji gwarancja na dany element przestaje obowiązywać. Co więcej ingerencja podmiotu zewnętrznego może okazać się utrudnieniem dla Alstomu. Wszelkie uszkodzenia, które mogą zostać spowodowane, wpłyną potem na funkcjonowanie obsługi pociągów w Warszawie. A czasu na wykonanie tych czynności jest niewiele. Jak powiedział Kłosiński to zaledwie 6 godzin nocnych. Stąd też nocna zmiana w centrum serwisowym ma być najliczniejsza.
Działanie w tym obszarze PKP Intercity jest zatem dość ryzykowne. Nie wydaje się bowiem, że uda się znaleźć firmę, która obsługę Pendolino prowadziłaby bez jakiegokolwiek problemu. Nikt przecież nigdy nie obsługiwał jeszcze tej klasy pociągów, nie było bowiem co obsługiwać. I dalej wydaje się zatem, że PKP Intercity popełniły błąd nie zawierając z Alstomem kontraktu, który obejmowałby kompleksową obsługę jednostek. Z pozoru proste czynności nawadniania czy opróżniania toalet mogą się dla podmiotu zewnętrznego okazać nie takie wcale proste. W Warszawie Alstom ma specjalistyczny sprzęt, przy pomocy którego wypompowuje fekalia, na pewno sprzętu takiego nie ma żadna inna firma w Polsce. Jakoś trudno nam sobie wyobrazić beczkowóz marki Star odbierający nieczystości z nowoczesnego pociągu, choć takiej sytuacji wykluczyć też nie można. Oczywiście PKP Intercity mogą zrezygnować z wykonywania tych czynności na krańcówkach i pozostawić to tylko i wyłącznie Alstomowi, który wykona je w centrum serwisowym na warszawskiej Olszynce Grochowskiej. Będzie się to jednak wiązało z koniecznością magazynowania fekaliów w pociągów przez trzy dni. W tym miejscu trzeba przypomnieć, że pociągi z trasy zjeżdżać będą do bazy w Warszawie właśnie raz na trzy dni. Oprócz czyszczenia i nawadniania każdy z nich przejdzie tu także tzw. przegląd zerowy, a więc trwające około godziny pobieżne oględziny. Nie wiąże się to oczywiście z planowymi przeglądami poziomu P1, P2, P3 czy P4, które Alstom wykonywać ma według harmonogramu.
Wracając do sprzątania pociągów na krańcówkach, przypomnijmy, że w pierwszym przetargu na sprzątanie pociągów Alstom nie wystartował, z uwagi na nierealne, zdaniem producenta, do zrealizowania, wymagania SIWZ. Ofertę złożyła tylko firma Impel, która jednak okazała się za droga. Obecnie przewoźnik zamieścił ogłoszenie o dialogu technicznym w tej sprawie. Jak potoczą się dalsze losy sprzątania pociągów Pendolino. Sami jesteśmy ciekawi…. Jedno jest pewne. W wielu kwestiach związanych z tym projektem PKP Intercity jadą ostro po bandzie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024