PKP Intercity modernizuje 20 lokomotyw SM42
PKP Intercity zmodernizują 20 lokomotyw spalinowych typu SM42. Lokomotywy służyć będą przewoźnikowi do prac manewrowych. Wykonawca za realizację zlecenia otrzyma ponad 76 mln zł. Połowę środków potrzebnych na realizację inwestycji, spółka pozyska z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W postępowaniu przetargowym wzięło udział 3 oferentów. Najkorzystniejsza ofertę pod kątem ceny i gwarancji na pojazd przedstawił Newag S.A. PKP Intercity wyremontuje 20 lokomotyw za 76 690 500 zł brutto. Przewoźnik określił czas wykonania zadania na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy (III kwartał 2015 r.).
Wykonana modernizacja pozwoli lokomotywom emitować mniej spalin i hałasu. Tabor będzie posiadał deklaracje zgodności z obowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności (zgodność z unijnymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności TSI) oraz dyrektywą 2004/26 określającą wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń przez silniki spalinowe pojazdów kolejowych. PKP Intercity określiło docelowe parametry techniczne lokomotyw na m.in.: moc 800 – 1000 kW, prędkość maksymalna co najmniej 90 km/h. Dodatkowo, dla 10 z 20 lokomotyw zakres zakładanych prac modernizacyjnych obejmuje, oprócz wymiany silnika spalinowego na nowy, wyposażenie ich w urządzenia umożliwiające zasilanie pociągu w energię elektryczną.
Zmodernizowane lokomotywy będą pracować przy pociągach PKP Intercity na stacjach węzłowych Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim oraz Gdynia Grabówek.
„Podejmowane przez nas inicjatywy służą podniesieniu standardu technicznego i technologicznego naszego parku taborowego. Jeszcze w 2015 roku chcemy dysponować większą liczbą lokomotyw i wagonów nowych lub zmodernizowanych niż starych. Poza modernizacją lokomotyw spalinowych, kupujemy też 10 nowych modeli, które będą przeznaczone do prowadzenia pociągów na liniach niezelektryfikowanych. Działania te służą podniesieniu oferowanego pasażerom standardu”- powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Finansowanie zakupu jest planowane w części z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-20013. Jesienią 2012 r. projekt został umieszczony na liście rezerwowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W najbliższym czasie PKP IC planuje podpisanie umowy na dofinansowanie projektu. Lokomtywy zmodernizuje Newag.