PKP Intercity inwestują: 183 wagony, 26 lokomotyw i pojazd techniczne
PKP Intercitypodpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) nadofinansowanie projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów ilokomotyw dla PKP Intercity”. Spółka otrzyma 402 mln zł dofinansowania.
Pozyskane w ramach konkursu środki są elementem największegoprogramu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Wartość całego projektu”Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKPIntercity” to 990,4 mln zł. Komisja Oceny Projektów w CUPT, które organizowałokonkurs o środki unijne, przyznała dofinansowanie w wysokości 402 mln zł,uznając, że zgłoszony przez PKP Intercity projekt spełnia wszystkie kryteriawyboru. W jego ramach przewoźnik planuje modernizację 183 wagonów oraz 20lokomotyw elektrycznych. Unowocześniony tabor będzie mógł osiągać prędkość conajmniej 160 km/h. Projekt zakłada także modernizację 6 lokomotyw spalinowych doprowadzenia prac manewrowych na stacjach i bocznicach oraz zakup 6 pojazdówszynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacjipostojowych. Ponadto, w ramach programu zrealizowana zostanie modernizacjabocznic kolejowych mająca na celu usprawnienie procesów utrzymania taboru orazpoprawę bezpieczeństwa (np. instalacja systemu monitoringu CCTV na stacjachGdynia Grabówek i Kraków Główny Zachód). PKP Intercity planuje także budowęmyjni na terenie stacji postojowych Kraków Główny Zachód i Wrocław Główny.
Kolej cieszy się corazwiększą popularnością. Duży wpływ na to, że Polacy coraz chętniej podróżująpociągami ma stale unowocześniany tabor, z którego korzystają podróżni, a takżebezpieczeństwo i komfort, jaki zapewniaPKP Intercity. Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pomożePKP Intercity zrealizować kolejne inwestycje, które finalnie będą mieć wpływ nadalszą poprawę komfortu podróżowania – zapewnia Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PKP Intercity realizuje obecnie największy programinwestycyjny w historii spółki, którego celem jest m.in. zakup i modernizacjataboru oraz dalsza poprawa doświadczeń pasażerów. Na zakup nowych wagonów ilokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowePKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.
Kompleksowy program inwestycyjny Grupy PKP, realizowany naniespotykaną jak dotąd w historii polskiej kolei skalę, ma na celu zapewnieniewysokiej jakości usług na każdym etapie podróży: nowoczesne dworce, krótszeczasy przejazdu dzięki modernizowanym liniom, komfortowe pociągi. Głównymmotorem tego programu są właśnie środki unijne, które skutecznie pozyskujemy iefektywnie wydatkujemy – mówi Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. –Skala realizowanego programu możliwa jest dzięki polityce polskiego rządu,który dostrzega oraz aktywnie wspiera rozwój i podnoszenie konkurencyjności koleiw naszym kraju – dodaje,
Celem realizowanegoprzez nas największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego jestcoraz lepsza jakość podróżowania. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom po 2023roku blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych znowego lub zmodernizowanego taboru. Na programie skorzystają wszyscypasażerowie, ponieważ tabor PKP Intercity będzie dostosowany do potrzeb różnychgrup pasażerów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych istnieje od 2007r. Pełniąc funkcję instytucji pośredniczącej, CUPT odpowiada za nabór i ocenęprojektów oraz proces udzielania i rozliczania dotacji w sektorze transportu wprogramach operacyjnych Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Polska Wschodnia(POPW), a także w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Jest państwowąjednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu ds. transportu –zarządzającą funduszami pochodzącymi z Unii Europejskiej, przeznaczonymi nawspieranie inwestycji infrastrukturalnych w obszarze transportu drogowego,kolejowego, lotniczego, miejskiego, morskiego, śródlądowego, intermodalnegooraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Do zadań CUPT należą:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• wdrażanieprogramów i projektów rozwoju infrastruktury transportowej współfinansowanychze środków Unii Europejskiej;
• opracowywanie,wdrażanie i rozwój rozwiązań organizacyjnych i systemowych wspierającychrealizację projektów transportowych;
• wspieraniebeneficjenta od momentu złożenia tzw. deklaracji lub podpisania pre-umów (wprzypadku projektów kluczowych), aż po całkowite rozliczenie projektu.
Moment podpisaniaumowy o Unijne dofinansowanie to dla nas duża satysfakcja, ale również początekkolejnego etapu, dalszego wspierania Beneficjenta w realizacji projektu. PrzedPKP Intercity duże, historyczne wyzwanie. Jestem przekonany, że zakończy sięono sukcesem, który jeszcze bardziej zachęci polskie społeczeństwo do podróżykolejami – mówi Przemysław Gorgol, Dyrektor CUPT.
„