PKP Intercity i savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością
Czy pasażerowiporuszającemu się na wózku można zaproponować pomoc w umieszczeniu bagażu napółce? Czy pozwolić dziecku na zabawę z psem przewodnikiem niewidomegopodróżnego?
Na te i inne pytania podróżni znajdą odpowiedzi w publikacji”Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Poradnik został przygotowanywspólnie z Fundacją Integracja. Pociągami podróżują zarówno studenci,biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby oograniczonej mobilności. Wcześniejsze edycje projektu Strefa kulturalnegopodróżowania koncentrowały się wokół uniwersalnych zasad savoir-vivre. Tymrazem PKP Intercity skupia się na komunikacji z osobami z niepełnosprawnościamii życzliwości jakiej oni oczekują od innych, sprawnych osób.
Jako największy przewoźnik dalekobieżny w kraju podejmujemydziałania, polegające na dostosowywaniu coraz większej liczby pociągów dopotrzeb pasażerów z różnymi niepełnosprawnościami. Inwestujemy w tabor, ale teżwidzimy potrzebę szkolenia naszych pracowników z obsługi osób zniepełnosprawnościami oraz w umiejętności dobrej komunikacji. Wierzymy, żekażde działania w promowaniu ludzkiej otwartości służą poprawie kontaktów z osobamiz niepełnosprawnościami – podsumował Marek Chraniuk, prezes zarządu PKPIntercity.
Efektem współpracy z Fundacją Integracja jest poradnik”Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Broszura jest zbioremilustracji, które przedstawiają m.in. sceny z osobami z różnyminiepełnosprawnościami w czasie podróży pociągiem. W poradniku zawarte sąwskazówki i porady dotyczące mile widzianych zachowań w kontakcie z niewidomymipasażerami czy osobami poruszającymi się na wózku inwalidzkim.
Poprzez takie działania odpowiadamy nie tylko na potrzebyosób poruszających się koleją, ale całego społeczeństwa – tłumaczy prezesFundacji Integracja, Piotr Pawłowski. Do Integracji często trafiają pytania,jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie nawózku, jak pomóc komuś, kto nie radzi sobie z poruszaniem się koleją czy teżkomunikacją miejską. Mamy bariery w głowach, nie mamy wiedzy na temat tego, jaksię zachować. Poprzez tę akcję chcemy pokazać, że osoby z niepełnosprawnością niesą przybyszami z innej planety i nie funkcjonują jakoś specjalnie inaczej, choćja częściej zmieniam opony niż buty, bo się szybciej zużywają.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Publikacja dostępna jest pod linkiem: www.intercity.pl/savoir-vivre orazw Centrach Obsługi Klienta w całym kraju. Dodatkowo o uniwersalnych zasadachdobrych manier przypominają slajdy wyświetlane w nowoczesnych pociągach(Pendolino, PesaDART i Flirt3) oraz na ekranach przy kasach. Przewoźnik zaplanował m.in. czat na Facebookuz ekspertami. Pasażerowie będę mieli szansę zapytać się, jak zachować się wkonkretnej sytuacji w czasie podróży pociągiem.
„