PKP Intercity bez dynamicznego systemu sprzedaży biletów?
PKP Intercity unieważniły przetarg na dostawę, instalację, wdrożenie i utrzymanie Informatycznego Systemu do Dynamicznego Zarządzania Ceną. Dlaczego? W uzasadnieniu czytamy, iż „w toku prac związanych z dostosowaniem środowiska systemowego Zamawiającego do planowanego wdrożenia przedmiotu zamówienia tj. Informatycznego Systemu do Dynamicznego Zarządzania Ceną stwierdzono, że środowisko systemowe PKP Intercity S.A., głównie moduł rezerwacji miejsc w systemie KURS ma ograniczenia, które uniemożliwiają wdrożenie pełnej funkcjonalności przedmiotu zamówienia.
Istniejący w użytkowanym systemie KURS moduł rezerwacji miejsc bazuje na starej technologii oraz ma istotne ograniczenia w kontekście rozwoju funkcjonalności rezerwacji miejsc (przykładowo miejsca alokowane sątylko na pociągi a nie na odcinki lub segmenty lub relacje jak jest to wymagane w systemach do dynamicznego zarządzania ceną). Nadto, w systemie KURS nie istnieje automatyczne narzędzie które ładowałoby cenniki —praca ta wykonywana jest manualnie. Standardowo zaś systemy do dynamicznego zarządzania ceną bazują na zwielokrotnionej liczbie cenników,dostępnych w zależności od przyjętych reguł biznesowych. Objęty przedmiotem zamówienia system do dynamicznego zarządzania ceną będzie wymagał dynamicznego zarządzania wieloma matrycami danych cenowych, co w obecnej infrastrukturze nie jest elastyczne i może okazać się niemożliwe do wykonania. Ponadto KURS ma ograniczona pojemność ofert, co w konsekwencji uniemożliwi wdrożenie pełnej funkcjonalności systemu do dynamicznego zarządzania ceną. W rezultacie uniemożliwione będzie zrealizowanie umowy. Na obecnym etapie postępowania tj. po złożeniu przez wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, Zamawiający nie może dokonać tak istotnej zmiany opisu przedmiotu zamówienia, ani też —wobec zidentyfikowanych ryzykwydłużyć wykonawcy zamówienia terminu jego wykonania, co w tej sytuacji stałoby się konieczne. Termin wykonania zamówienia w niniejszym postępowaniu określony został jako kryterium oceny ofert. Nadto, podpisanie umowy w sytuacji gdy obiektywnie nie jest możliwe osiągnięcie wszystkich założeń parametrów technicznych podanych w ofercie wykonawcy, byłoby zawarciem umowy o świadczenie niemożliwe skutkowałoby nieważnością tej umowy.”Czy zatem to, co miało być atutem pociągów klasy EIC Premium stanie się przysłowiowym gwoździem do trumny? Niewykluczone. Przypomnijmy, że cena biletów na przejazd Pendolino miała być uzależniona od terminu wyjazdu i daty zakupy biletu. Teraz możliwość sprzedaży biletów w zróżnicowanych cenach staje pod znakiem zapytania. Bilety w podobny sposób dystrybuuje m.in. PolskiBus.com –autobusowy przewoźnik, który staje się coraz poważniejszą konkurencją dla PKP Intercity. Co więcej, bilet na przejazd pociągami InterRegio Przewozów Regionalnych można już kupić w cenie od 1 zł. Przewoźnik oferuje też sporą pulę biletów w cenie 9, 19 i 29 zł. Tym bardziej dziwi postępowanie PKP Intercity, które, jeśli nie wprowadzą dynamicznego systemu sprzedaży biletów na Pendolino, stracą ostatni argument, który mógłby obronić decyzję o zakupie tych składów. Nie wydaje się bowiem, żeby przeciętnego Polaka stać było na zafundowanie sobie przejażdżki dajmy na to na trasie Warszawa –Gdańsk, za którą trzeba będzie zapłacić dwa razy drożej albo i więcej…
Poniżej prezentujemy symulację cen biletów PolskiBus.com oraz EIC Premium, zakładając, że za bilet na przejazd Pendolino trzeba będzie zapłacić o 25% więcej niż obecnie pociągiem kategorii EIC. Celowo nie porównujemy czasów przejazdu, gdyż w przypadku PKP Intercity nadal stanowią one niewiadomą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Relacja
|
PolskiBus.com
|
PKP Intercity
|
Warszawa –Gdańsk
|
47 zł
|
93,75 zł (cena na przejazd EIC obecnie wg taryfy TLK)
|
Warszawa –Kraków
|
30 zł
|
158,75 zł
|
Warszawa –Katowice
|
32 zł
|
158,75 zł
|
Gdańsk –Kraków
|
55 zł
|
182,50 zł
|
Gdańsk –Katowice
|
50 zł
|
182,50 zł
|