PKP Intercity: Będą kolejne inwestycje taborowe
Miniony, 2015 rok, był dla PKP Intercity niezwykle udany pod kąteminwestycji. Przewoźnik zrealizował program inwestycyjny na kwotę 5,5mld zł. Ale to jeszcze nie jestkoniec. Będą kolejne inwestycje, również taborowe.
W minionych miesiącach, w ramach projektów, kupiono nowe pociągim.in. Flirt i PesaDart, wagony i lokomotywy oraz zmodernizowano już posiadanezasoby taborowe. To znacznie podniosło komfort podróży dla pasażerów. Wznacznej większości nowych i zmodernizowanych składów standardemjest klimatyzacja, nowoczesna toaleta, gniazdka elektryczne przy fotelach,przestrzeń barowa, elektroniczny system informacji pasażerskiej czy dedykowanaprzestrzeń dla osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi czy osób podróżującychz rowerami. W sumie, PKP Intercity zrealizowało 10dużych projektów taborowych na kwotę 5,5 mld zł. Tylkojednego dnia, 30 grudnia, przewoźnik zasilił konta polskich producentów taboruponad miliardem zł brutto.
Dzięki wspomnianym inwestycjom większość pociągów kursujących wbarwach przewoźnika jest nowa lub zmodernizowana. Odnowa taboru była możliwa dziękipozyskaniu unijnego dofinansowania. Wszystkie projekty przewoźnika zostałyzasilone środkami z Unii Europejskiej. Dzięki temu nowoczesne,wygodne i bezpieczne pociągi przewoźnik oferuje obecnie na znacznej liczbierelacji.
Ale to niewszystko. Podniesiony został również poziomobsługi technicznej pociągów PKP Intercity I tak np. na warszawskiej OlszynceGrochowskiej, za ponad 120 mln zł, powstało najnowocześniejsze w Polsce centrumserwisowe. Od roku, w punkcie zatrudnionych jest blisko 150 specjalistów,którzy każdego dnia dbają o składy Pendolino.
To pierwszy whistorii PKP Intercity tak znaczący program inwestycyjny. Jego realizacja jestdla nas sukcesem nie tylko ze względu na wydatkowanie tak potężnej kwoty.Dzięki niemu w nowy rok wchodzimy w większości z nowymi i zmodernizowanymipociągami ? mówi Jacek Leonkiewicz, prezeszarządu PKP Intercity. Dziś jesteśmy wstanie zaoferować naszym klientom standard do tej pory nieutożsamiany z polskąkoleją ? dodaje.
Poniżej zestawienie projektów zrealizowanych w ostatnim czasie przezPKP Intercity:
LP. |
PROJEKTU INWESTYCYJNY |
ZAKRES PROJEKTU |
WARTOŚĆ WYDATKÓW NETTO |
WARTOŚĆ WYDATKÓW BRUTTO |
DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
|
1 |
?Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap I? |
Zakup 20 składów zespołowych (Pendolino) |
1 684 965,82 |
2 072 507,96 |
328 296,90 |
2 |
?Budowa hali wielopociągowej dla potrzeb taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych – Etap II? |
Budowa warsztatu utrzymania technicznego dla składów zespołowych |
125 682,47 |
154 589,44 |
27 357,86 |
3 |
?Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin? |
Modernizacja 68 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin |
136 535,41 |
167 938,56 |
79 346,19 |
4 |
?Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl-Szczecin ? Etap II? |
Modernizacja 150 wagonów dla relacji Przemyśl-Szczecin |
338 646,95 |
416 535,75 |
190 462,80 |
5 |
?Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Wrocław – Gdynia? |
Zakup 25 wagonów dla relacji Wrocław-Gdynia |
113 840,00 |
140 023,20 |
49 065,14 |
6 |
?Zakup taboru dla PKP Intercity S.A. do realizacji kolejowych przewozów pasażerskich – zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych” |
Zakup 20 EZT – Flirt |
940 000,00 |
1 156 200,00 |
625 100,00 |
7 |
?Zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do ruchu pasażerskiego” |
Zakup 10 lokomotyw spalinowych |
106 666,66 |
131 199,99 |
20 160,00 |
8 |
?Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych serii SM42″ |
Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych |
57 796,84 |
71 090,11 |
37 410,00 |
9 |
„Odnowa taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich” |
Zakup 20 wagonów dla relacji Warszawa-Szczecin |
102 718,00 |
126 343,14 |
0,00 |
10 |
„Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity S.A. – Etap II” |
Zakup 20 EZT – PESADart |
820 000,00 |
1 008 600,00 |
545 300,00 |
SUMA |
4 426 852,15 |
5 445 028,15 |
1 902 498,89 |
W ostatnim tygodniu grudnia przewoźnik wydatkował ostatnie środki zblisko 5,5 mld zł budżetu inwestycyjnego. Na konta polskich wykonawców trafiło ponadmiliard zł brutto (863 mln zł netto). Część kwoty – ponad 422 mln zł -pochodziło z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.
Ale to nie koniec. PKP Intercity zapowiadają kolejną falęinwestycji. Do 2018 roku spółkaplanuje wydać
1,8 mld zł netto na modernizacje około 400 wagonów, 60 lokomotyw i nowoczesnezaplecza do ich serwisowania.
Dzięki środkompochodzącym z dokapitalizowania oraz możliwości pozyskania znaczących funduszyz UE, planujemy wykonać kolejne modernizacje taboru oraz poważnie zainwestowaćw stacje postojowe. W efekcie pasażerowie będą mogli korzystać z komfortowych,czystych oraz niezawodnych pociągów ? podsumowujeJacek Leonkiewicz.
Pierwszezmodernizowane, w ramach nowej fali inwestycji, wagony wyruszą na trasy podkoniec 2016 r. Jakie będą? Tego na razie nie wiemy. W tej chwili przewoźnikjest na etapie ustalania szczegółów i projektowania tajemniczego wagonu combi, którypowstaje przy współudziale pasażerów.
„