PKP Informatyka zarządza usługami IT zgodnie z normą ISO/IEC 20000
PKP Informatyka, największy w Polsce dostawca usług IT dedykowanych firmom działającym na rynku transportowo-logistycznym, wdrożyła system zarządzania usługami informatycznymi zgodnie z normą ISO/IEC 20000. W ten sposób spółka dołączyła do elitarnego grona polskich firm, mogących poszczycić się posiadaniem międzynarodowego certyfikatu ISO/IEC 20000-1:2011. Zakończony sukcesem projekt został zrealizowany przy współudziale CTPartners S.A., spółki należącej do Grupy Kapitałowej Infovide-Matrix, będącej liderem polskiego rynku doradztwa i szkoleń w zakresie zarządzania IT.
Norma ISO/IEC 20000 to pierwszy międzynarodowy standard zarządzania usługami IT, który bazuje na bibliotece ITIL®–zbiorze najlepszych praktyk z zakresu zarządzania usługami. Norma definiuje zestaw wymagań niezbędnych do zaprojektowania i wdrożenia systemu zarządzania usługami IT, który może zostać poddany certyfikacji.
– Wdrożenie systemu zarządzania usługami IT to projekt o znaczeniu strategicznym dla naszej spółki. Pracom nadaliśmy właściwą dynamikę w listopadzie 2012 roku –mówi Tomasz Urbański, członek zarządu ds. operacyjnych, PKP Informatyka spółka z o.o. – Do korzyści związanych z wdrożeniem systemu należy przede wszystkim zaliczyć zbudowanie organizacji ukierunkowanej na zapewnienie optymalnej jakości usług, racjonalność alokacji zasobów, lepszą kontrolę kosztów. Nie bez znaczenia są też względy wizerunkowe –pozycjonowanie PKP Informatyki jako firmy wiarygodnej, nowoczesnej, zorientowanej na klienta. Sukces tego projektu zawdzięczamy między innymi współpracy ze spółką CTPartners –dodaje.
– Otrzymanie certyfikatu stanowi zewnętrzne potwierdzenie niezależnej i uznanej organizacji, że PKP Informatyka świadczy usługi na wysokim poziomie. Jesteśmy jedną z niewielu firm informatycznych w Polsce, które takim certyfikatem mogą się pochwalić. Wierzymy, że zostanie to docenione przez naszych obecnych i potencjalnych klientów, a tym samym będzie miało bezpośredni wpływ na realizację celów biznesowych przez naszą spółkę –mówi Łukasz Grzesło, członek zarządu ds. handlowych, PKP Informatyka spółka z o.o.
Do szczegółowych zadań spółki CTPartners należała ocena stanu początkowego organizacji, przeprowadzenie szkoleń, opracowanie dokumentacji Systemu Zarządzania, wsparcie wdrożenia zmian organizacyjnych i narzędzia ITSM oraz przeprowadzenie audytu wewnętrznego, jaki i wsparcie w audycie certyfikacyjnym. – Wdrożenie Systemu Zarządzania Usługami IT w organizacji to przedsięwzięcie, w ramach którego należy określić strategię, ustalić cele i politykę, udokumentować i wdrożyć katalog usług i procesy, tak by na końcu uzyskać dojrzałą i świadomą organizację, gotową świadczyć usługi IT na odpowiednim poziomie. Na tym też polegała nasza praca z PKP Informatyką. Celem było przygotowanie spółki do audytu certyfikacyjnego i uzyskanie certyfikatu na zgodność systemu z normą ISO/IEC 20000 –mówi Robert Gontkiewicz, Prezes Zarządu CTPartners.
Uzyskany certyfikat obejmuje świadczenie usług informatycznych w zakresie utrzymania infrastruktury oraz systemów aplikacyjnych dla klientów PKP Informatyki. Audyt przeprowadziła międzynarodowa jednostka certyfikująca –Det Norske Veritas (DNV).
– Otrzymany certyfikat nie oznacza, że osiadamy na laurach. Przed nami kolejne zadania prowadzące do ciągłego doskonalenia organizacji i wdrożonego Systemu Zarządzania Usługami IT. Zamierzamy również kontynuować inwestycje w kompetencje pracowników PKP Informatyki w zakresie wdrażania narzędzi o otwartym kodzie źródłowym wspierające zarządzenie usługami IT. Unikalną bowiem cechą naszej implementacji jest to, że w całości opiera się na wolnym i otwartym oprogramowaniu –podsumowuje Tomasz Urbański.