Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP IC nie mają taboru na połączenie Ełk ? Warszawa, MiB nie ma środków

inforail
03.03.2016 10:45

PKP Intercity S.A. przedstawiła stanowisko, iż w związku zobecną sytuacja taborową nie dysponuje zasobami pozwalającymi uruchomić pociągrelacji Ełk ? Warszawa z wykorzystaniem składu wagonowego. Kursowanie natomiastjednostek ED161 na odcinku Ełk ? Białystok nie było przewidziane w pierwotnychzałożeniach projektu ?Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKPIntercity S.A. ? Etap II?, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Ponieważczęść środków potrzebnych na ww. zakup PKP Intercity S.A. pozyskała z FunduszuSpójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013(POIiŚ 7.1-105), do wydłużenia relacji pociągów ED161 konieczne byłobywszczęcie procedury pozwalającej uzyskać odstępstwo od pierwotnych warunkówdofinansowania. To tylko jeden z argumentów uniemożliwiający uruchomienieprzedmiotowego połączenia.

Jak poinformował bowiem Piotr Stomma, podsekretarz stanu wMiNB warunkiem takiej zmiany jest ponadto uprzednie zagwarantowanie dlaprzewoźnika dodatkowych środków z budżetu państwa, celem pokrycia dodatkowegodeficytu, jaki powstałby w wyniku rozszerzenia zakresu świadczonych usług.Dodatkowym warunkiem wydłużenia relacji jest wspomniana dostępność taboru,możliwość opracowania trasy przez zarządcę infrastruktury oraz jejskoordynowanie z przewoźnikami regionalnymi. Tymczasem Minister Infrastrukturyi Budownictwa, jako organ zamawiający połączenia międzywojewódzkie, nie maobecnie możliwości zwiększenia dofinansowania dla przewoźnika z tytułuuruchomienia nowego połączenia. Niemniej jednak kwestia uruchomienia pociągówna omawianym odcinku będzie przedmiotem głębokich analiz w ramach prac nadrocznym rozkładem jazdy pociągów edycji 2016/2017.

Przypomnijmy, że w rozkładzie jazdy pociągów 2014/2015,który obowiązywał do 12 grudnia 2015 r., nie funkcjonowało bezpośredniepołączenie kolejowe Ełk ? Białystok ? Warszawa, z uwagi na trwającą modernizacjętrasy Warszawa ? Białystok. We wcześniejszych edycjach rozkładu jazdy funkcjonowałonatomiast jedno połączenie bezpośrednie Ełku z Warszawą, tj. pociąg?Pojezierze? relacji Gdynia ? Katowice przez Ełk.

Piotr Stomma zwracam uwagę na fakt, iż ww. pociąg niekursował w godzinach, które umożliwiałyby przejazd z Ełku do Warszawy rano orazprzejazd powrotny wieczorem. Tego typu połączenie było możliwe jedynie w formieskomunikowania pociągów regionalnych obsługujących trasę Ełk ? Białystok zpociągami międzywojewódzkimi na stacji w Białymstoku. W związku z powyższym wobecnym grafiku kursowania takie połączenie również nie zostało ujęte.

Przedstawiciel MiB zaznacza, iż w rozkładzie jazdy 2015/2016zwiększyła się liczba pociągów międzywojewódzkich na tych odcinkach, które dotej pory były obsługiwane w ograniczonym zakresie. Również w przypadku trasyBiałystok ? Ełk ? Olsztyn w porównaniu z rozkładem jazdy edycji 2014/2015liczba połączeń dalekobieżnych wzrosła. W opinii resortu powyższe zmiany sąszczególnie istotne z punktu widzenia potrzeb miejscowości położonych pozagłównymi szlakami komunikacyjnymi. Zwiększanie dostępności transportukolejowego dla mieszkańców miast powiatowych, zwłaszcza w regionach PolskiWschodniej, jest jednym z elementów polityki zrównoważonego rozwoju, którejwdrażanie stanowi istotny priorytet dla Ministra Infrastruktury i Budownictwa.