Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP IC nadal bez dynamicznego systemu sprzedaży biletów ? poseł pyta

inforail
11.04.2017 07:45

Już na początku 2016roku ówczesny prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz obiecywał, iż spółka dokońca 2016 roku uruchomi dynamiczny system sprzedaży biletów we wszystkich kategoriachpociągów ? stwierdza poseł Adam Abramowicz.

System obecny jest już od wielu lat u większości liczącychsię na polskim rynku przewoźników autobusowych. Według posła przewoźnik miałwprowadzić też nowe możliwości zakupu biletów przez Internet. Zgodnie z przekazywanymiprzez władze PKP Intercity informacjami na wskazane działania miały zostaćprzeznaczone środki z Unii Europejskiej. Tymczasem minął już I kwartał 2017roku, a plany nadal nie zostały zrealizowane ? zauważa poseł Abramowicz. Zgodniez przedstawianymi założeniami cena biletu na przejazd pociągiem miała zostaćuzależniona od popularności danego połączenia w powiązaniu z czasem zakupubiletu. System ten miał wprowadzić możliwość kupienia biletu w bardzo niskiejcenie nawet na kilka dni przed odjazdem w przypadku, gdyby dane połączeniekolejowe nie cieszyło się dużą popularnością. Wskazane rozwiązanie na rynkuautobusowym umożliwia zapełnianie autobusów na trasach oraz w godzinachprzejazdów cieszących się niższą popularnością, czyniąc dane kursy bardziejrentownymi. Wprowadzenie takiego systemu na kolei umożliwiłoby dostosowanieskładów do aktualnych potrzeb pasażerów i lepsze zapełnienie pociągów.

Wprowadzona kilka lat temu promocja ,,Wcześniej ? Taniej ?10%, 20% i 30%” nie jest nawet namiastką dynamicznego systemu sprzedażybiletów, ponieważ nie zapewnia wystarczającej elastyczności cenowej. Nadalwiększość podróżnych kupuje bilety najwcześniej na 1-2 dni przed podróżą, couniemożliwia np. skuteczne dobranie długości składu pociągu, w tym także w taknewralgicznych momentach jak wyjazdy świąteczne czy wakacyjne ? uważa poseł.

Kolejnym problemem, jaki od lat doskwiera podróżnym, jestzakup biletu przez Internet, który realizowany jest przez przestarzałąplatformę internetową. Winna być ona zastąpiona nowoczesnym systemem, tymczasemwładze PKP Intercity podtrzymują, iż będą cały czas rozwijać starą platformą. Skutkujeto tym, iż po dziś dzień podróżni nie mają możliwości kupna przez Internetbiletów z przesiadką, co powoduje konieczność przeprowadzenia dwóch oddzielnychtransakcji i znacznie wydłuża proces zakupu biletu. Do dzisiaj platformasprzedaży biletów nie umożliwia kupna wszystkich dostępnych biletów, np. napołączenia międzynarodowe. Podkreślić należy, iż standardem w Europie jest nietylko sama możliwość kupna biletu drogą internetową, ale także możnośćwskazania konkretnego miejsca w pociągu poprzez wybór na przedstawionymschemacie układu miejsc w danym składzie.

Poseł porusza również kwestię obecności systemubezprzewodowego Internetu Wi-Fi we flagowych pociągach PKP Intercity ? ED250,,Pendolino”. Wg ostatnich zapowiedzi władz spółki bezprzewodowy Internet mapojawić się w tych składach pod koniec lata przy okazji napraw okresowych,zakładając że do tego czasu uda się podpisać odpowiednie porozumie zproducentem pociągów. Mając na uwadze powyższe proszę o udzielenie informacjiczy założenie sieci Wi-Fi zostanie zrealizowane w zakładanym wcześniejterminie? Pasażerowie korzystając z tak nowoczesnego środka transportu traktujądostęp do Internetu jako coś oczywistego, tymczasem w ,,Pendolino” nie tylkobrakuje bezprzewodowego Internetu, ale także jest problem z wykonywaniempołączeń telefonicznych.

Mając na uwadze wskazane powyżej problemy poseł pyta czy PKPIntercity wprowadzą w najbliższym czasie nowoczesny dynamiczny system sprzedażybiletów, uzależniający cenę biletu od popularności połączenia oraz umożliwikupno wszystkich biletów przez Internet? Czy pociągi ED250 ,,Pendolino” zostanąw tym roku wyposażone w system Wi-Fi?