PKP: Czy Pendolino przekroczy 200 km/h?

inforail
01.10.2013 09:09

Pociąg wejdzie do eksploatacji w grudniu 2014, kiedy to część Centralnej Magistrali Kolejowej będzie dostosowana do prędkości 200 km/h. Oznacza to, że czas przejazdu Pendolino z Gdyni do Krakowa zostanie skrócony o 1 h w stosunku do najlepszych historycznie czasów i docelowo wyniesie 5 h. Do 2018 r. na odcinku prawie 400 km trasy Gdynia-Warszawa-Kraków/Katowice będzie możliwa jazda z prędkością powyżej 160 km/h. Pociąg Pendolino eksploatowany będzie przez kilkadziesiąt lat, a już w najbliższych latach trasy kolejowe dzięki modernizacjom osiągną wysokie standardy techniczne.
Prędkość składów zespołowych będzie systematycznie zwiększana. To bardzo ważne, bo dzięki takiemu stopniowemu podnoszeniu prędkości zyskujemy cenne doświadczenie. Praktyka japońska, francuska czy niemiecka wyraźnie pokazuje, że prędkość powinna być zwiększana stopniowo, o 10-20 km/h co kilka lat, by zebrać potrzebne doświadczenia, chociażby w zakresie zużycia infrastruktury. Przekonali się o tym Chińczycy, którzy dopuszczali prędkość pociągów 250 km/h, po czym nagle wprowadzili prędkość 350 km/h. W efekcie tej decyzji pojawiły się problemy związane z eksploatacją pociągów.
Pamiętajmy, że atutem pociągu jest nie tylko czas przejazdu, czyli prędkość pociągu, ale także jakość podróży i podniesienie komfortu pasażerów (regulowane fotele, klimatyzacja, WiFi, gniazdka, indywidualne oświetlenie, niski poziom hałasu).