Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Cargo zarządza wszystkimi lokomotywami przy pomocy GPS

inforail
13.10.2014 11:33
1250 poruszających się po polskich torach lokomotyw PKP CARGO jest wyposażonych w system GPS. Dzięki temu przewoźnik może efektywnie zarządzać ruchem około 1000 pociągów dziennie. System GPS w połączeniu z nowoczesnymi dyspozyturami pozwala lepiej obsługiwać klientów oraz efektywnie realizować proces przewozowy.
Około 60% maszyn wyposażonych w urządzenia GPS to lokomotywy elektryczne, reszta –spalinowe. Głównym zadaniem systemu jest umożliwienie śledzenia pociągów. Jednak oprócz podstawowych informacji o lokalizacji lokomotywy, prędkości oraz kierunku poruszania się, urządzenia GPS przekazują też dane m.in. o wyłączeniu i włączeniu wyłącznika szybkiego w lokomotywach elektrycznych oraz wyłączeniu i włączeniu silnika w lokomotywach spalinowych. Spośród lokomotyw elektrycznych w system GPS wyposażone są maszyny serii: ET21, ET22, ET41, ET42, EU06 i EU07, a spalinowych serii: SM42, SM48, ST43, ST44, ST45, ST46, ST48 i SU46. System działa też za granicą –jeśli lokomotywa jest dopuszczona do ruchu poza Polską i ma włączoną usługę roamingu, dane o niej wizualizowane są na mapach.
1250 poruszających się po polskich torach lokomotyw PKP CARGO jest wyposażonych w system GPS
–Około 1250 lokomotyw PKP CARGO jest wyposażonych w system GPS, pozwalający śledzić nasze pociągi 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. To nie tylko nowinka technologiczna, ale narzędzie pozwalające nam lepiej obsłużyć klientów i efektywnie realizować proces przewozowy –mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych. –Dzięki temu rozwiązaniu PKP CARGO jest bliżej swoich klientów –dodaje.
W PKP CARGO ruch około 1000 pociągów dziennie nadzoruje 8 dyspozytur (7 zakładowych oraz jedna ogólnopolska w Katowicach). W sumie nad płynnością przewozów czuwa prawie 800 dyspozytorów, pracujących w systemie zmianowym 24 godziny na dobę.
Technologię GPS wykorzystuje tzw. Elektroniczna Księga Logistyki (EKL), system informatyczny wspomagający zarządzanie przewozami. Obecnie EKL stanowi podstawowe narzędzie pracy w dyspozyturach PKP CARGO i jest ułatwieniem dla pracowników monitorujących flotę. Dyspozytor ma dostęp do szeregu informacji o pociągu, w tym: pozycji lokomotywy, ostatnio miniętej stacji, danych o drużynie trakcyjnej zatrudnionej na pociągu, relacji pociągu, prognozowanym czasie przyjazdu do stacji końcowej, opóźnieniu, bieżącej prędkości oraz danych archiwalnych (przebyte dystanse, postoje, ostatnie 30 stacji).
Informacje otrzymane z systemu GPS są wizualizowane na podręcznej mini mapie w systemie EKL, na dużej mapie stanowiącej jeden z modułów Systemu EKL, a także na mapie Google. Użytkownik Systemu EKL ma możliwość wyboru mapy, na której będą wyświetlane informacje. Informacje o pozycji lokomotywy są także udostępniane klientom PKP CARGO, przy pomocy aplikacji EKL MONIT. Klient loguje się bezpośrednio do aplikacji z poziomu przeglądarki internetowej, otrzymując dostęp do „swoich”pociągów. Aplikacja umożliwia też podgląd pozycji lokomotywy z pociągiem na mapie Google.
Film o systemie EKL oraz GPSach zamontowanych na lokomotywach PKP CARGO, dokładnie obrazujący omawiany proces zarządzania ruchem pociągów można znaleźć tutaj