PKP CARGO na plusie
W 2017 r. Grupa PKP CARGOosiągnęła wynik na poziomie 82 mln zł netto. Przychody wyniosły 4,74 mld zł, aEBITDA 702 mln zł. Grupa utrzymała wysoką dynamikę wzrostu przewozówintermodalnych oraz umocniła obecność na rynkach zagranicznych.
Grupa PKP CARGO w 2017 r. przewiozła 119,1 mln ton towarów(+7% r/r) oraz wykonała pracę przewozową na poziomie 31,0 mld tkm (+9% r/r).Jednocześnie udział Grupy w rynku wg pracy przewozowej wyniósł 51,6%. Naprzewozy Grupy miały wpływ ogólne warunki makroekonomiczne. Wzrost przewozówtransportem kolejowym w 2017 r. był odzwierciedleniem pozytywnych tendencjizachodzących w gospodarce zarówno polskiej, jak i w innych państwacheuropejskich (wzrost PKB Polski w 2017 r. o 4,6% r/r – najwyższy od 2011 r.).
– Miniony rok był bardzo udany pod względem uzyskanychwyników finansowych
i eksploatacyjnych. Znacząco wzrosły przychody Grupy PKPCARGO przy jednoczesnym zachowaniu dużej dyscypliny kosztowej. Bardzo cieszydodatni wynik netto i jego wzrost w porównaniu do 2016 r. W każdym kolejnymmiesiącu 2017 r. przewozy zarówno pod względem masy towarowej, jak i w ujęciupracy przewozowej, były większe niż w tym samym okresie poprzedniego roku.Sprzyjała temu m.in. dobra koniunktura w przemyśle, rozwój polskich portówmorskich oraz wzrost tempa inwestycji infrastrukturalnych. Godny podkreśleniajest również wzrost wskaźnika EBITDA, co dowodzi silniejszego zaangażowaniaGrupy w odnowę jej potencjału taborowego i zaplecza naprawczego.– mówiKrzysztof Mamiński, p.o. Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A.
Rynek przewozów kolejowych w Polsce w 2017 r. liczony pracąprzewozową zwiększył się w stosunku do poprzedniego roku o 8,3%, natomiastGrupa PKP CARGO odnotowała wzrost pracy przewozowej wykonanej w Polsce o 8,5%r/r.
– Bezpośredni wpływ na uzyskane wyniki w 2017 r. miałyzawierane przez nas kolejne ważne umowy handlowe, m.in. z największymi firmamiz branży wydobywczej, energetyki i hutnictwa. Cieszymy się, że nasze ofertyokazały się na tle konkurencji najkorzystniejsze. Grupa PKP CARGO jest głównympartnerem branży górniczej
i energetycznej. Odpowiadamy za 2/3 rynku przewozów węgla wPolsce według pracy przewozowej. Kontynuując współpracę z Grupą PKP CARGO, nasikontrahenci potwierdzają wysoką ocenę jakości naszych usług i rynkowedoświadczenie, co jest zarówno dużym wyzwaniem, jak i powodem do satysfakcji –podkreśla Krzysztof Mamiński.
Atutami Grupy PKP CARGO pozostają transport intermodalny iprzewozy zagraniczne. Przewozy intermodalne w ujęciu pracy przewozowej wzrosłyo 31% r/r, w tym poza obszarem Polski o 55% r/r, a wykonana praca przewozowa narynkach zagranicznych o 11% r/r.
– Dowodem coraz większej aktywności Grupy PKP CARGO narynkach zagranicznych jest wzrost wykonywanej tam pracy przewozowej. Grupa jestdobrze przygotowana
do tych ambitnych wyzwań w zakresie organizacyjnym,technologicznym, a także
w zakresie potencjału kadry menedżerskiej i logistycznegoknow-how – przekonuje Krzysztof Mamiński. – Ponadto, prowadzimy aktywnedziałania w celu poprawy handlowej atrakcyjności obsługi kontenerowej iorganizacji przewozów kolejowych. Jednym z priorytetowych kierunków ekspansjiGrupy PKP CARGO na rynkach międzynarodowych są przewozy między Chinami i Europąprzez Polskę po Nowym Jedwabnym Szlaku – dodaje.
Przychody operacyjne Grupy PKP CARGO w 2017 r. wyniosły 4,74mld zł (+7,4% r/r), przy kosztach operacyjnych na poziomie 4,58 mld zł (+0,9%r/r). Wynik EBITDA wyniósł 702 mln zł (+43,4% r/r), a wynik netto 82 mln zł(+215 mln zł r/r).
– Świadcząc usługi logistyczne na najwyższym poziomie,chcemy utrzymać korzystny trend również w 2018 r. Sprzyjać temu powinnyuruchamiane sukcesywnie wielomiliardowe inwestycje współfinansowane z funduszyUE w modernizację linii
i tworzenie spójnej sieci połączeń kolejowych, które wpłynąna poprawę funkcjonowania transportu towarowego. Liczę też, że powrót dokoncepcji bezpieczeństwa energetycznego opartego na własnych zasobachpaliwowych oraz wprowadzenie regulacji UE dotyczących opłat dla transportudrogowego, wpłynie na poprawę konkurencyjności kolei. Grupa PKP CARGO dysponujeogromnym potencjałem, który będziemy chcieli jak najlepiej wykorzystać winteresie polskiej gospodarki, naszych klientów i akcjonariuszy – zapewniaPrezes Krzysztof Mamiński.
Wyniki w poszczególnych segmentach rynku kształtowały sięnastępująco:
Intermodal
Ten segment rozwija się najdynamiczniej w skali całego rynkutowarowych przewozów kolejowych w Polsce. W 2017 r. odpowiadał on za 10,4%całości pracy przewozowej Grupy, która liczy na dalsze wzrosty w tym segmencierynku.
Na wyniki w tym segmencie wpływ miały:
• Wzrostzrealizowanej pracy przewozowej o 31% r/r, w tym
w przewozach zagranicznych o 55% r/r
• Dynamicznyrozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Wzrost przewozów drogą lądową z/do Chin w 2017r. o 80% r/r mierzony masą kontenerów
• Wzrostmasy kontenerów przewiezionych z/do polskich portów w 2017 r.
o 10,0% r/r
• Rozwójprzewozów poza granicami Polski – wzrost pracy przewozowej o 55% r/r oraz wzrost przewiezionej masy kontenerów o35% r/r
• Wzrostudziału przewozów drogą lądową z/do Chin do poziomu 24% ogółu przewozówkontenerów z/do Chin (16% w 2016 r.)
Paliwa
Po dwunastu miesiącach 2017 r. wyniki w tym segmencie wedługpracy przewozowej prezentowały się następująco: węgiel kamienny 10,2 mld tkm(-8% r/r), koks i węgiel brunatny 1,4 mld tkm (-8% r/r), paliwa płynne 1,3 mldtkm (+23% r/r).
Na wyniki w tym segmencie wpływ miały:
• Zmniejszeniewydobycia węgla kamiennego o 4,9 mln ton (-6,9% r/r) oraz jego sprzedaży (-9,3%r/r)
• Wzrostprzewozów w imporcie do Polski o 42% r/r oraz zmniejszenie przewozów weksporcie z Polski o 23% r/r
• Zmniejszenieprodukcji energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych opartych na węglukamiennym (-1,8% r/r)
• Zmniejszeniezapasów węgla w Polsce o 33%, tj. o 0,8 mln ton (1,7 mln ton na koniec grudnia2017 r. wobec 2,5 mln ton na koniec grudnia 2016 r.)
• Wzrostzużycia paliw płynnych wynikający głównie z ograniczenia tzw. „szarej strefy” wobrocie paliwami płynnymi
Rynek kruszyw
Zrealizowana w 2017 roku praca przewozowa w tym segmenciewyniosła 5,9 mld tkm (+27% r/r).Obserwowane jest ożywienie w tej grupie towarów z uwagi na coraz większąliczbę realizowanych projektów, o czym świadczy zanotowany wzrost produkcjibudowlano-montażowej o 12,1% r/r, a w samym IV kwartale 2017 r. o 18,5% r/r.
Dobrym prognostykiem na przyszłość jest fakt, że w 2018 r.planowane jest oddanie do użytku blisko 450 km nowych dróg, w tym odcinki trasS3, S7, S8 oraz obwodnice Radomia, Koszalina, Wałcza, Olsztyna i Kłodzka.
Na wyniki w tym segmencie wpływ miały:
• Większaskala prowadzonych prac budowlanych niż w 2016 r.
• Większaskala inwestycji lokalnych, finansowanych przez samorządy, mających duży udziałw zapotrzebowaniu na kruszywa budowlane
• Wzrostprodukcji budowlano-montażowej w 2017 r. o 12,1% r/r, w jednostkachspecjalizujących się we wznoszeniu obiektów inżynierii lądowej i wodnej
o 16,7% r/r, a w IV kwartale 2017 r. wzrost odpowiednio o18,5% r/r oraz
24,1% r/r
• Wzrostprodukcji w jednostkach zajmujących się głównie budową dróg kołowych iszynowych (o 23,4% r/r)
• Podniesienieze 107 mld zł do 135 mld zł limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowychna lata 2014-2020 (z perspektywą do 2025 r.)
Metale i rudy
Praca przewozowa wykonana w tej grupie towarów wyniosła 3,99mld tkm (+17% r/r).
Na wyniki w tym segmencie wpływ miały:
• Wzrostprodukcji stali (w 2017 r. wyprodukowano w Polsce 10,3 mln ton,
tj. o 14,8% więcej r/r), co było spowodowane zwiększonymzapotrzebowaniem odbiorców
• Korzystnasytuacja w przemyśle metalurgicznym na rynkach światowych (wzrost produkcjistali na świecie za 12 miesięcy 2017 r. o 5,3% r/r wg danych World SteelAssociation)
• Zmniejszonyimport wyrobów z Chin na skutek wprowadzonych przez Komisję Europejską ceł naprodukty sprzedawane po cenach dumpingowych
• Wzrostcen rud żelaza, złomu oraz cen stali w wyniku zwiększonego zapotrzebowaniaodbiorców
„