PKP CARGO modernizuje lokomotywy spalinowe
inforail
12.04.2011 14:52
PKP CARGO modernizuje lokomotywy spalinowe
W ubiegłym tygodniu na łamach InfoRail przedstawialiśmy plany taborowe PKP Cargo. Kontynuując ten wątek śpieszymy poinformować, iż w dniu 12 kwietnia 2011 r. w siedzibie przewoźnika odbyło się uroczyste podpisanie trzech umów na modernizację lokomotyw spalinowych z firmami NEWAG Nowy Sącz S.A. oraz PESA Bydgoszcz S.A. W ramach tego bezprecedensowego programu zmodernizowanych zostanie w sumie 130 lokomotyw serii SM42 i ST44. Łączna wartość kontraktów wyniesie ponad 400 mln zł. W trakcie uroczystości podpisana została umowa z NEWAG Nowy Sącz S.A. na modernizację 100 lokomotyw spalinowych serii SM42, umowa z PESA Bydgoszcz S.A. na modernizację 26 lokomotyw spalinowych serii ST44 oraz umowa z PESA Bydgoszcz S.A. na modernizację 4 lokomotyw spalinowych serii SM42 w wersji dwuagregatowej.
Podpisy na dokumentach złożyli ze strony PKP CARGO –prezes Wojciech Balczun oraz członek zarządu ds. finansowych Janusz Lach, ze strony NEWAG Nowy Sącz –prezes Zbigniew Konieczek oraz Bogdan Borek, członek zarządu, dyrektor ds. finansowych, a ze strony PESA Bydgoszcz –prezes Tomasz Zaboklicki oraz Zenon Duszyński, członek zarządu, dyrektor produkcji i techniki.
Modernizacje lokomotyw spalinowych serii SM42 i ST44 są istotnym elementem procesu inwestycyjnego prowadzonego przez PKP CARGO w ostatnim czasie. Przedsięwzięcia te wpisują się w aktualną strategię PKP CARGO na lata 2011-2015 odnośnie polityki taborowej Spółki.
Na chwilę obecną PKP CARGO zakończyło modernizację lokomotyw elektrycznych serii ET22, w trakcie realizacji jest natomiast projekt modernizacji lokomotyw elektrycznych serii EU07 (ZNLE Gliwice S.A.) i projekty dotyczące modernizacji lokomotyw spalinowych serii SU45 i SU46 (PESA Bydgoszcz) oraz serii SM42 (NEWAG Nowy Sącz).
– Świadomie zdecydowaliśmy się na tak duży, bezprecedensowy jeśli chodzi o skalę program modernizacji lokomotyw spalinowych. Wiemy, że powinniśmy w pierwszej kolejności modernizować lokomotywy, z których mamy najszybszy zwrot z inwestycji, a każda zmodernizowana lokomotywa spalinowa przynosi natychmiastowe oszczędności na paliwie czy oleju silnikowym –powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP CARGO.
– Realizacja tego kontraktu dla PKP CARGO będzie dla nas zaszczytem. Cieszymy się, że wspólnie z liderem kolejowego rynku logistycznego będziemy odbudowywać polski rynek lokomotyw spalinowych –powiedział Zbigniew Konieczek, prezes firmy NEWAG.
– Będąc największym polskim producentem pojazdów szynowych, nigdy nie zaniechaliśmy ważnej –tradycyjnej w naszej firmie od wielu lat –działalności na rynku napraw i modernizacji taboru. Cieszę się więc, że w tym zakresie kontynuujemy współpracę z tak istotnym przewoźnikiem, jak PKP CARGO –powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz.
Podpisany właśnie kontrakt z firmą z NEWAG Nowy Sącz dotyczy modernizacji 100 lokomotyw spalinowych serii SM42 w wersji klasycznej (jednosilnikowej) w okresie dwóch lat od zawarcia kontraktu. Wartość kontraktu netto opiewa na kwotę blisko 314 mln zł. PKP CARGO będzie płacić za każdą lokomotywę w ratach, w okresie 5 lat od przekazania jej do eksploatacji. Jest to kontynuacja modernizacji rozpoczętej w roku 2010. Po zakończeniu realizacji obu kontraktów, PKP CARGO będzie dysponować łącznie 121 lokomotywami SM42 w wersji jednosilnikowej, zmodernizowanymi przez NEWAG. Dla PKP CARGO lokomotywy serii SM42 są podstawowymi lokomotywami do realizacji prac manewrowych.
Zakres modernizacji lokomotyw SM42 obejmuje przede wszystkim wymianę silnika spalinowego na silnik nowej generacji firmy CATERPILLAR typ CAT27, spełniający wymagania w zakresie emisji spalin, drgań i generowanego hałasu, zapewniający jednocześnie wysokie osiągi, jak również efektywność eksploatacji dzięki niskiemu zużyciu paliwa i oleju silnikowego. Modernizacja swym zakresem obejmować będzie również:
– zabudowę nowej prądnicy głównej i prądnicy pomocniczej,
– kompleksową rekonstrukcję nadwozia lokomotywy wraz z kabiną maszynisty w celu spełnienia norm dla pojazdów modernizowanych,
– modernizację obwodów elektrycznych lokomotywy,
– zabudowę tablicy pneumatycznej wraz z nowoczesną sprężarką śrubową,
– zastosowanie mikroprocesorowych systemów sterowania lokomotywy wraz z elektronicznymi urządzeniami pomocniczymi.
Umowa z PESA Bydgoszcz na modernizację lokomotyw spalinowych serii ST44 dotyczy modernizacji 26 lokomotyw w okresie 60 tygodni od zawarcia kontraktu. Wartość kontraktu netto opiewa na kwotę przeszło 81 mln zł. Jest to kontynuacja modernizacji tej serii lokomotyw. PKP CARGO eksploatuje obecnie 25 lokomotyw ST44 zmodernizowanych przez PESA w latach 2007-2009. Zakres modernizacji lokomotyw ST44 obejmuje przede wszystkim wymianę silnika spalinowego na silnik nowej generacji firmy Kołomna typ 12CzN26/26, spełniający wymagania w zakresie emisji spalin, drgań i generowanego hałasu, zapewniający efektywność eksploatacji dzięki niskiemu zużyciu paliwa i oleju silnikowego. W trakcie prac modernizacji zostanie poddana również kabina maszynisty –w zakresie poprawy estetyki i komfortu pracy maszynisty.
Lokomotywy spalinowe serii ST44 stanowią dla PKP CARGO podstawową serię do obsługi ciężkiego ruchu towarowego na szlakach niezelektryfikowanych.
Kontrakt z PESA Bydgoszcz na modernizację lokomotyw spalinowych serii SM42 w wersji dwuagregatowej dotyczy modernizacji 4 lokomotyw w okresie do końca lutego 2012 r. Wartość kontraktu netto opiewa na kwotę przeszło 12,5 mln zł. W roku 2010 PESA Bydgoszcz wykonała dla PKP CARGO prototypową modernizację lokomotywy SM42 w wersji dwuagregatowej. W lokomotywie tej, w zależności od obciążenia, wykorzystywany jest jeden lub oba silniki łącznie, co ma istotny wpływ na wielkość zużywanego paliwa. Dotychczasowa eksploatacja lokomotywy prototypowej potwierdziła zasadność przyjętych założeń i rozwiązań konstrukcyjnych.
W ramach modernizacji zostaną zabudowane nowoczesne urządzenia, w tym dwa agregaty z silnikami spalinowymi firmy CATERPILLAR typ CAT15. Całkowicie zrekonstruowane zostanie nadwozie lokomotywy, nowe elementy zostaną zabudowane w układzie modułowym, pozwalającym na szybką ich wymianę, co w istotny sposób przyczyni się do poprawy wskaźnika dostępności tych lokomotyw. Zostanie zabudowana nowa kabina maszynisty, spełniająca wszystkie normy dla pojazdów modernizowanych, zapewniająca odpowiednią ergonomię, komfort, i bezpieczeństwo pracy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024