PKP CARGO kupią 10 lokomotyw wielosystemowych

inforail
19.08.2014 08:56
Szykuje się ciekawy przetarg. PKP CARGO zapowiedziały, że chcą kupić 10 lokomotyw wielosystemowych. To będzie pierwsze zamówienie na zakup elektrowozów w spółkach Grupy PKP od kilku lat. Przetarg ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Ciekawi jesteśmy czy zapisy przetargowe dopuszczą do udziału w postępowaniu polskich producentów? Jeżeli tak, wówczas na pewno PESA i Newag będą faworytami dozwycięstwa. Spółka planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w 2016 i 2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.
Lokomotywa EU45 w barwach PKP CARGO (foto: PKP CARGO)
Przewoźnik chce wykorzystywać nowe lokomotywy do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i włoskich stacji granicznych. Od kilku lat PKP CARGO realizują bowiem skuteczną ekspansję zagraniczną w zakresie kolejowych przewozów towarowych. Do realizacji przewozów wykorzystywane są właśnie lokomotywy wielosystemowe. Spółka sukcesywnie powiększa park taborowy tego typu maszyn. W latach 2008-2009 PKP CARGO użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 roku wozi towary dziesięcioma takimi lokomotywami. Dziewięć z nich jest dzierżawionych, podczas gdy tylko jedna jest własnością PKP CARGO. Odpowiadając na stale rosnące zapotrzebowanie na przewozy zagraniczne, w najbliższych latach przewoźnik planuje stopniowo zwiększać liczbę lokomotyw wielosystemowych. W różnych krajach w Europie stosuje się bowiem inne napięcia zasilające na liniach kolejowych. Lokomotywy wielosystemowe są wyposażone w osprzęt, który pozwala na ich zasilanie prądem o różnym napięciu, aby skład bez problemu mógł przejechać przez terytorium kilku krajów, bez konieczności przepinania lokomotywy. Takie rozwiązanie przyśpiesza i ułatwia międzynarodowy transport towarów koleją.
–Powiększenie parku taborowego o kolejne lokomotywy wielosystemowe jest naturalną konsekwencją realizowania strategii PKP CARGO. Pozwoli nam to na wzmocnienie pozycji na rynkach ościennych. Nasze lokomotywy mogą jeździć już w ośmiu krajach, przez które przebiegają i krzyżują się główne szlaki transportowe Europy. To potencjał, który będziemy wykorzystywać –mówi Adam Purwin, prezes PKP CARGO.
Lokomotywa EU45 w barwach PKP CARGO (foto: PKP CARGO)
Przewoźnik informuje też, iż notuje sukcesywny wzrost wykorzystania lokomotyw wielosystemowych poza granicami kraju. Stabilizacja pozycji spółki na rynkach zagranicznych i planowany dalszy wzrost przewozów międzynarodowych pozwala na podjęcie decyzji o zakupie kolejnych lokomotyw.
–Sukcesywnie zwiększamy zasięg terytorialny, na którym możemy wozić towary, i dlatego chcemy dysponować odpowiednią liczbą lokomotyw, którymi wykonamy przewozy dla naszych klientów za granicą –mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
Obecnie PKP CARGO prowadzi analizę, na podstawie której podejmie decyzję o sposobie finansowania zakupu nowych lokomotyw. Operacje za granicą stanowią coraz ważniejszy element działalności PKP CARGO. W pierwszym kwartale 2014 roku przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez spółkę. Dywersyfikacja źródeł przychodów na rynki zagraniczne jest jednym z elementów strategii przewoźnika. Pod względem udziału w przychodach od zagranicznych klientów zewnętrznych prym wiodą firmy z Niemiec (31 proc.), Czech (18 proc.) i Słowacji (12 proc.).
PKP CARGO posiada uprawnienia pozwalające na samodzielne realizowanie przewozów na terenie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Belgii, Holandii, Węgier oraz na części normalnotorowej infrastruktury na Litwie.