PKP CARGO kupią 10 lokomotyw wielosystemowych
inforail
19.08.2014 08:56
PKP CARGO kupią 10 lokomotyw wielosystemowych
Szykuje się ciekawy przetarg. PKP CARGO zapowiedziały, że chcą kupić 10 lokomotyw wielosystemowych. To będzie pierwsze zamówienie na zakup elektrowozów w spółkach Grupy PKP od kilku lat. Przetarg ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Ciekawi jesteśmy czy zapisy przetargowe dopuszczą do udziału w postępowaniu polskich producentów? Jeżeli tak, wówczas na pewno PESA i Newag będą faworytami dozwycięstwa. Spółka planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w 2016 i 2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.
Przewoźnik chce wykorzystywać nowe lokomotywy do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i włoskich stacji granicznych. Od kilku lat PKP CARGO realizują bowiem skuteczną ekspansję zagraniczną w zakresie kolejowych przewozów towarowych. Do realizacji przewozów wykorzystywane są właśnie lokomotywy wielosystemowe. Spółka sukcesywnie powiększa park taborowy tego typu maszyn. W latach 2008-2009 PKP CARGO użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 roku wozi towary dziesięcioma takimi lokomotywami. Dziewięć z nich jest dzierżawionych, podczas gdy tylko jedna jest własnością PKP CARGO. Odpowiadając na stale rosnące zapotrzebowanie na przewozy zagraniczne, w najbliższych latach przewoźnik planuje stopniowo zwiększać liczbę lokomotyw wielosystemowych. W różnych krajach w Europie stosuje się bowiem inne napięcia zasilające na liniach kolejowych. Lokomotywy wielosystemowe są wyposażone w osprzęt, który pozwala na ich zasilanie prądem o różnym napięciu, aby skład bez problemu mógł przejechać przez terytorium kilku krajów, bez konieczności przepinania lokomotywy. Takie rozwiązanie przyśpiesza i ułatwia międzynarodowy transport towarów koleją.
–Powiększenie parku taborowego o kolejne lokomotywy wielosystemowe jest naturalną konsekwencją realizowania strategii PKP CARGO. Pozwoli nam to na wzmocnienie pozycji na rynkach ościennych. Nasze lokomotywy mogą jeździć już w ośmiu krajach, przez które przebiegają i krzyżują się główne szlaki transportowe Europy. To potencjał, który będziemy wykorzystywać –mówi Adam Purwin, prezes PKP CARGO.
Przewoźnik informuje też, iż notuje sukcesywny wzrost wykorzystania lokomotyw wielosystemowych poza granicami kraju. Stabilizacja pozycji spółki na rynkach zagranicznych i planowany dalszy wzrost przewozów międzynarodowych pozwala na podjęcie decyzji o zakupie kolejnych lokomotyw.
–Sukcesywnie zwiększamy zasięg terytorialny, na którym możemy wozić towary, i dlatego chcemy dysponować odpowiednią liczbą lokomotyw, którymi wykonamy przewozy dla naszych klientów za granicą –mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
Obecnie PKP CARGO prowadzi analizę, na podstawie której podejmie decyzję o sposobie finansowania zakupu nowych lokomotyw. Operacje za granicą stanowią coraz ważniejszy element działalności PKP CARGO. W pierwszym kwartale 2014 roku przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez spółkę. Dywersyfikacja źródeł przychodów na rynki zagraniczne jest jednym z elementów strategii przewoźnika. Pod względem udziału w przychodach od zagranicznych klientów zewnętrznych prym wiodą firmy z Niemiec (31 proc.), Czech (18 proc.) i Słowacji (12 proc.).
PKP CARGO posiada uprawnienia pozwalające na samodzielne realizowanie przewozów na terenie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Belgii, Holandii, Węgier oraz na części normalnotorowej infrastruktury na Litwie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024