Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM ruszyła

inforail
10.06.2018 08:00

W niedzielę nawielkopolskie tory wyjechały pierwsze składy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.PKM połączy stolicę regionu z Grodziskiem Wielkopolskim, Nowym Tomyślem,Jarocinem i Wągrowcem. W godzinach szczytu składy na tych trasach kursować będąco pół godziny.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to projektkomunikacyjny współfinansowany przez wielkopolski samorząd, miasto Poznań,powiat poznański oraz gminy i powiaty położone wzdłuż 9 linii kolejowychPoznańskiego Węzła Kolejowego. Jego wdrażanie potrwa do 2021 roku. Przewozyrealizowane będą przez samorządowego przewoźnika kolejowego, spółkę KolejeWielkopolskie.

W niedzielę na cztery trasy wyjechały pierwsze składyPoznańskiej Kolei Metropolitalnej, łączące stolicę regionu z GrodziskiemWielkopolskim, Nowym Tomyślem, Jarocinem i Wągrowcem.

Docelowo PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok.50 km od Poznania; składy będą dojeżdżać do stacji: Nowy Tomyśl, GrodziskWielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki iSzamotuły. W godzinach szczytu przewozowego składy będą jeździć co ok. 30minut.

Biuro prasowe poznańskiego magistratu podkreśliło wkomunikacie, że szybka, regularnie i często kursująca kolej ma zachęcićmieszkańców aglomeracji poznańskiej do pozostawienia samochodu w miejscuzamieszkania i dojeździe do Poznania pociągiem.

„Porównanie czasów przejazdów pociągiem i samochodem wgodzinach porannego i popołudniowego szczytu nie pozostawia wątpliwości, żekoleją można dostać się do Poznania o wiele szybciej. Czas dojazdu pociągiem zNowego Tomyśla na stację Poznań Główny, to 47 minut. Ten sam odcinekprzejechany samochodem zajmie prawie dwa razy dłużej – ok 1,5 godziny. Dobrymprzykładem może też być nieco krótsza trasa: Palędzie – Poznań Główny.Pociągiem pokonanie tej trasy zajmie 17 minut, a samochodem, w godzinachszczytu, około 50 minut, czyli trzy razy dłużej. Także z Lubonia łatwiej iszybciej będzie można się dostać koleją – 8 minut, niż samochodem – 34 minuty”– wylicza poznański magistrat.

Koncepcja PKM zakłada, że niemal wszystkie stacje iprzystanki na trasach staną się węzłami przesiadkowymi, aby ułatwić mieszkańcomWielkopolski zmianę środka transportu. Na stacjach znajdą się parkingi zmiejscami dla samochodów i rowerów, a także przystanki komunikacji publicznej.

„Na terenie metropolii poznańskiej będzie 55 węzłówprzesiadkowych, 63 parkingi dla prawie 4,5 tysiąca samochodów oraz stanowiskadla ponad 1700 rowerów. Wartość tych inwestycji, w których mieści się równieżbudowa 111 km ścieżek rowerowych, wyniesie ponad 700 mln zł, z czego na 65proc. uzyskano dofinansowanie” – podało biuro poznańskiego magistratu.

PKM obsługiwany będzie przez pociągi: SA 132, SA 134, SA139, EN 57 AKW, EN 57 AL oraz EN 76 zwany Elfem. Pierwsze trzy typy pociągówpojadą na trasach do Grodziska Wielkopolskiego i Wągrowca, natomiast tabor typuEN będzie kursował między Poznaniem a Nowym Tomyślem oraz Jarocinem. Wzależności od typu pociągów będą mogły one pomieścić od 206 do 449 pasażerów.

Zakończenie wdrażania całego projektu PKM przewidziane jestna 2021 rok i uzależnione m.in. od zakończenia remontów poszczególnych liniikolejowych przez PKP PLK.