PKM ponownie we wrześniu? Ale i tak częściowo?
Pomorska KolejMetropolitalna informuje, że z przygotowanej wspólnie z wykonawcą szczegółowejanalizy wszystkich napraw niezbędnych do wykonania przed wznowieniem ruchukolejowego wynika, że pociągi SKM będą mogły wrócić na linię PKM już napoczątku września. Ale tylko częściowo?
Nadal będzie to jednak jeszcze tylko część pociągów. Jednakw miarę postępu prac naprawczych i oddawania do użytku kolejnych odcinkówPomorskiej Kolei Metropolitalnej, oferta przewozowa SKM na tej linii będziesystematycznie rozszerzana, aż wróci do poziomu sprzed lipcowej ulewy.
PKM informuje dalej, że o zidentyfikowaniu przez jejpracowników i projektantów z Transprojektu Gdańskiego wszystkich szkód wyrządzonychna linii przez gwałtowną ulewę z 14-15 lipca 2016 r., dokumentacja w tejsprawie wraz z projektem naprawczym przekazana została do ubezpieczyciela. Czekając na jego akceptację, bez której niemogą rozpocząć się właściwe prace naprawcze na linii PKM, inżynierowie z PKM iBudimeksu na podstawie tych samych dokumentów przygotowali kilka scenariuszydziałań pod kątem możliwości wznawiania ruchu na linii PKM. Po gruntownejanalizie wszystkich niezbędnych do wykonania napraw wspólnie wypracowanezostało rozwiązanie gwarantujące możliwość przywrócenia ruchu nie tylko wmożliwie szybkim okresie ? czego oczekują mieszkańcy, ale przede wszystkim wsposób bezpieczny zarówno dla pasażerów pociągów, jak i ekip naprawczych, którewciąż będą pracować na linii PKM.
PKM przypomina, że z 688 miejsc do naprawy, 56 wymagawykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogą być prowadzonepod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowymzamykaniem pewnych odcinków trasy. I chociaż około 75% wszystkich szkód macharakter powierzchowny (spłynięcie warstwy ochronnej darniny i humusu znasypów, bez uszkodzenia samej konstrukcji nasypu), to ze względu na dużą ilośćszkód oraz ograniczoną możliwość dotarcia do niektórych lokalizacji, ichnaprawa będzie czasochłonna. Dlatego PKM i Budimex zdecydowały o takiejorganizacji prac naprawczych, aby możliwe było częściowe wznawianie ruchu nalinii PKM w kilku etapach.
Ze względu na prowadzone wciąż przez PKP PLK naprawy linii201 (Gdynia ? Kościerzyna), która na odcinku gdyńskim również ucierpiała wwyniku lipcowej ulewy, na razie możliwe było wznowienie ruchu wyłącznie naregionalnym odcinku linii PKM. Dlatego już 19 lipca pociągi SKM wróciły natrasę Kartuzy ? Gdańsk Port Lotniczy, skąd dalej pasażerowie mogą dojechać doGdańska Wrzeszcza autobusową komunikacją zastępczą, której rozkład jazdy jestzsynchronizowany z pociągami lub komunikacją miejską, w której honorowane sąbilety SKM.
W kolejnym etapie ? od 4 września 2016 r., kiedy wchodzi wżycie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów zKartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogliprzesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego. Przy czym ? ze względuna wciąż prowadzone prace naprawcze ? prawdopodobnie tylko do przystanku GdańskKiełpinek pociągi poruszać się będą po obu torach, a od Kiełpinka do Brętowatylko po jednym. Obecnie trwa analiza możliwości ruchowych tego rozwiązania, wwyniku której poznamy liczbę pociągów, które przy tak zorganizowanym ruchu będąmogły wrócić od września na linię PKM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymikluczowymi naprawami ? tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami doGdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejnezwiększenie oferty przewozowej SKM na linii PKM jeszcze przed powrotemstudentów na uczelnie ale o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopierona początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.
Podobnie wygląda sytuacja pełnego wznowienia ruchu pociągówna odcinku aglomeracyjnym PKM ? czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej. Tutajczynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie naprawprowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia ? Kościerzyna. Obecnie pociągijeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jestograniczona.
„