Piła: Przyszłość terenów wokół stacji
Tereny kolejowe położone w okolicach dworca kolejowego w Pile mają szansę na nowe życie. Warunkiem jest „uwolnienie”gruntów położonych w międzytorzu pilskiej stacji.
Grunty na których stoją budynek stacyjny oraz parowozownia zwana popularnie „Okrąglakiem”odcięte są od reszty miasta torami kolejowymi –od północy linią Tczew-Kostrzyn, od południa liniami Poznań-Piła i Piła-Kutno. Takie usytuowanie oznacza dla tych terenów przede wszystkim problemy komunikacyjne: brak bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Jedyny dojazd samochodowy to niestrzeżony przejazd przez tory kolejowe w okolicach mostu na rzece Gwdzie. Jakiekolwiek inne niż kolejowe zagospodarowanie tych terenów, oznaczające zwiększony ruch samochodowy i pieszy, stwarzałoby zagrożenie bezpieczeństwa.
PKP SA. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu rozpoczął rozmowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz PKP Energetyka, których celem jest przebudowa układu torowego położonych na północ od pilskiej stacji. Do końca marca znane będzie stanowisko spółek kolejowych określające, czy możliwe jest przełożenie torów linii Tczew-Kostrzyn na południową stronę stacji kolejowej.
„Uwolnienie”z międzytorza gruntów wokół dworca oraz parowozowni pozwoli na nowe zagospodarowanie obiektów takich jak „Okrąglak”. Możliwe będzie zagospodarowanie komercyjne tych terenów lub przekazanie ich samorządowi terytorialnemu. Przebudowa układu torowego pozwoli także na dojazd samochodem do dworca kolejowego, który praktycznie nie posiada obecnie dostępu do drogi publicznej.
Tereny kolejowe, w rejonie stacji Piła Główna to kilkadziesiąt hektarów gruntu. Obszary wokół dworca kolejowego oraz „Okrąglaka”to blisko 3,2 ha powierzchni, która przeznaczona zostanie do zagospodarowania komercyjnego (możliwość wynajmu lub kupna) lub w przypadku zainteresowania ze strony samorządu lokalnego –do przekazania miastu.