Piętrowe push&pulle pojadą z Warszawy do Krakowa przez Radom?
Zgodnie z aktualnym Planem Transportowym ministra właściwego do spraw transportu, osiągnięcie częstotliwości 1-godzinnej (16 par połączeń w dobie) na poszczególnych odcinkach linii kolejowej nr 8 przewidywane jest w horyzoncie rozkładu jazdy pociągów 2028/2029 – poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Andrzej Bittel.
Docelowy układ zakłada uruchomienie 3 linii komunikacyjnych w częstotliwości 4-godzinnej, każda na pełnym ciągu Warszawa - Radom - Kielce - Kraków oraz jednej linii komunikacyjnej w częstotliwości 4-godzinnej na ciągu Warszawa - Radom - Sandomierz – Przemyśl, skoordynowanej na stacji Radom z linią w przebiegu Lublin - Radom - Kielce - Kraków. Termin wdrożenia w pełni wskazanej oferty zależny jest m. in. od zaawansowania prac związanych z modernizacją Warszawskiego Węzła Kolejowego, w szczególności z okresem zamknięcia linii średnicowej dalekobieżnej, w którym to przepustowość linii kolejowych w Warszawie i okolicy ulegnie znacznemu ograniczeniu.
Odnosząc się do taboru przewidzianego do obsługi ww. połączeń na wskazanej linii Andrzej Bittel wskazał na: EZT serii ED160/ED161/ED74; składy piętrowe typu Push-Pull oraz składy wagonowe z lokomotywą serii EP08/EP09/EU160. Przypomnijmy, że wcześniej PKP Intercity wskazywało, że piętrusy miały kursować na linii Kraków – Katowice. Teraz mamy kolejną relację.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceminister Bittel wskazał również, że obecnie nie jest możliwe wskazanie konkretnej kwoty kosztu zwiększenia częstotliwości na przedmiotowej linii kolejowej. Koszt ten zależny będzie od wielu czynników, w tym stanu infrastruktury (wpływającego na efektywność wykorzystania taboru), liczby pasażerów oraz od liczby uruchamianych połączeń (rozkład kosztów stałych na większą liczbę połączeń).