Piętrowe pociągi dla SNCF

inforail
16.04.2012 23:07
Francuskie koleje SNCF podpisały umowę z Alstomem na dostawę kolejnych 40 pociągów Euroduplex, które zostaną przeznaczone do obsługi linii wysokich prędkości. Jest ona rozwinięciem zawartego między stronami, w dniu 27 czerwca 2007 roku, kontraktu, na dostawę 55 takich składów. Wartość umowy wynosi 1,2 mld euro.  Jestem bardzo zadowolony z zawarcia tego porozumienia –powiedział Patrick Kron, prezes i dyrektor generalny Alstomu.
Europlex dla SNCF (foto: Alstom)
Pierwszy z zamówionych pierwotnie zestawów został włączony do ruchu w grudniu ubiegłego roku na nowej linii Rhine-Rhône. Kolejne są budowane. Wszystkie mają zostać dostarczone przewoźnikowi do 2015 roku. Wówczas to producent chce rozpocząć dostawy 40 dodatkowych składów, które zostały zakontraktowane pod koniec marca br. Składy będą budowane we francuskich zakładach Alstomu w: Belfort, Reichshoffen, Le Creusot (wózki), Ornans (systemy trakcyjne), Le Petit Quevilly (transformatory), Tarbes (urządzenia elektryczne i urządzenia trakcji) i Villeurbanne (elektroniczne układy sterowania), a także w Belgii (Charleroi –przetwornice) oraz Kanadzie (Montreal –system informacji pasażerskiej). Łącznie przy budowie pociągów Euroduplex pracę znajdzie około 1500 pracowników koncernu. Razem z podwykonawcami będzie to aż 6000 osób. Przy budowie składów z Alstomem współpracują takie firmy jak Faiveley Transport, Logitrade, COMECA, CEIT, TFCM i Association Bretagne Atelier.
Europlex dla SNCF (foto: Alstom)
Piętrowe pociągi Euroduplex są przeznaczone do eksploatacji na kolejowych sieciach we Francji, Niemczech, Szwajcarii i Luksemburgu. Mogą tez zostać wyposażone w urządzenia kompatybilne ze wszystkimi sieciami europejskimi, a także przystosowane doi zasilania prądem z sieci o różnym napięciu trakcyjnym. Niektóre z tych składów pociągów mogą również pracować w Hiszpanii.
Europlex dla SNCF (foto: Alstom)
Podpisanie umowy na dostawę 40 dodatkowych pociągów dla SNCF zakończyło spór na linii przewoźnik –Alstom, dotyczący zamówienia na dostawę składów dla Eurostar, kontrolowanego w 60% przez SNCF. W 2009 roku wybrana została oferta konkurenta, a więc niemieckiego Siemensa. Propozycję zakończenia toczącego się przed londyńskim High Court procesu wysunął szef Alstomu – Patrick Kron.