Piętrowe EZT Bombardiera
inforail
06.03.2014 13:40
Piętrowe EZT Bombardiera
2-pokładowe elektryczne zespoły trakcyjne kanadyjskie producenta kryją się pod marketingowymi nazwami: Omneo, VIRM I Twindexx.
Bombardier Regio 2N Omneo
W okresie od 2008 r. Koleje Francuskie zamówiły 216 szt. jednopokładowych pociągów regionalnych Alstom Regiolis. Jest jednak szansa, iż będą one miały znacznie więcej piętrowych pociągów od Bombardiera. Od 2010 r. do stycznia 2014 r. zamówiono bowiem 159 szt. Bombardierów Omneo w ramach kontraktu przewidującego 860 sztuk pojazdów.
Bombardier Regio 2N Omneo to elektryczny zespół trakcyjny, który posiada na przemian człony dwu- i jednopokładowe. Rozwiązanie to pozwala optymalnie wykorzystać francuską skrajnię, która jest nieco mniejsza niż polska czy niemiecka. Dodatkowo, o ile w wagonach jednopokładowych część aparatury można umieścić na dachu, to w pojazdach piętrowych nie jest to możliwe. Urządzenia trzeba rozmieścić w różnych punktach pojazdu, ograniczając przestrzeń pasażerską. W Omneo aparatura jest ciasno upakowana na dachach wagonów jednopoziomowych. Członów piętrowych nie wyposażono w drzwi, toalety ani elementy napędu, aby zwiększyć komfort podróży. Pomiędzy członami zastosowano niespotykane rozwiązanie – wspólne wózki napędowe.
Aby zmieścić się w dopuszczalnych naciskach na osie, zastosowano lekkie materiały na pudła, a konstrukcję opracowano tak, aby uzyskać równomierny rozkład masy.
Podstawowe parametry pociągów Omneo:
Parametr
|
Wartość
|
Obsługa peronów
|
550-920 mm
|
Długość
|
80-135 m
|
Pojemność członu
|
120-160 miejsc siedzących
|
Prędkość maksymalna
|
140-200 km/h
|
Szerokość nadwozia
|
2,99 m (piętrowe człony)
3,05 m (jednopokładowe człony)
|
W pojeździe zastosowano następujące rozwiązania techniczne:
- silniki Mitrac z magnesami trwałymi
- klimatyzacja
- kształt nadwozia dopracowany pod kątem aerodynamicznym
- system zarządzania energią
Jak chwali się producent, pociąg cechuje wysoka pojemność, komfort jazdy, uniwersalność zastosowania, dostępność dla osób niepełnosprawnych i obniżone zużycie energii.
Bombardier podaje, że Omneo kursują już w 6 regionach Francji:
- Akwitania
- Bretania
- Region Centralny
- Nord-Pas de Calais
- Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże
- Rodan-Alpy
Piętrowe, 4-członowe pociągi VIRM były produkowane przez firmy Talbot i De Dietrich od 1994 r na specjalne zamówienie Kolei Holenderskich NS Reizigers. W 1995 r. Talbota wykupił Bombardier. Do 2009 r. powstało 178 sztuk tych pojazdów.
Zespół VIRM liczy prawie 109 metrów, przy czym zabiera 407 pasażerów na siedząco plus 186 na stojąco. Pojazd posiada trójfazowe silniki napędowe z Ornans i wózki wyprodukowane przez…Alstoma. Komfort poprawia klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej. Siedzenia zabudowano w rzędach oraz w grupach skierowanych przodami do siebie. Przewidziano dużo miejsca na bagaż i rowery. Toalety przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych. Prędkość maksymalna to 160 km/h.
Bombardier Twindexx
Twindexx to nowy projekt Bombardiera. W wózkach tych pociągów zastosowano mechatroniczny system wychylnego pudła – Flexx Tronic Wako, który pozwala na podniesienie prędkości w łukach toru o 15%. Poza tym w pojeździe zastosowano następujące rozwiązania techniczne:
- silniki Mitrac z magnesami trwałymi
- klimatyzacja
- system zarządzania energią
Twindexx występuje w 2 wariantach. Wariant Express o prędkości maksymalnej do 230 km/h i długości do 16 członów został zamówiony przez Koleje Szwajcarskie SBB. Wariant Vario osiąga z kolei prędkość 160-189 km/h i jest niezależnym elektrycznym zespołem lub jest prowadzony przez lokomotywę spalinową bądź elektryczną. Koleje Niemieckie DB zamówiły 137 takie pojazdy z 27 lokomotywami Traxx P160 AC.
Podstawowe parametry pociągów Twindexx dla SBB:
Parametr
|
Wartość
|
Długość
|
200,6 m
|
Liczba członów
|
8
|
Pojemność
|
625 miejsc siedzących
|
Prędkość maksymalna
|
200 km/h
|
Szerokość nadwozia
|
2,80 m
|
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024