Pierwszy zmodernizowany skład SKM jeszcze w tym roku
inforail
13.05.2012 14:09
Pierwszy zmodernizowany skład SKM jeszcze w tym roku
Za 14 miesięcy 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP SKM w Trójmieście będzie już po generalnym remoncie. Koszt modernizacji pociągów, który wykona polsko-czeskie konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skody, wynosi 128,86 mln zł. W czwartek w Gdańsku PKP Szybka Kolej Miejska sp. z o. o. podpisała umowę w tej sprawie z wykonawcą. Wyremontowane zostaną całe pojazdy, w pociągach pojawią się nowe okna, nowe siedzenia, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dźwiękowy i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring –poinformował Prezes Zarządu PKP SKM sp. z o.o., Maciej Lignowski.
Dzięki technicznej modernizacji i wymianie silników na asynchroniczne pojazdy mają jeździć o 10 km szybciej niż dotychczas (obecnie do 120 km/h). Jak zaznaczył prezes, przede wszystkim po modernizacji pociągi będą potrafiły się rozpędzić dwukrotnie szybciej niż obecnie. Podkreślił też, że dzięki inwestycji pojazdy będą zużywały o 30 % mniej energii niż dotychczas i będą generowały mniejszy hałas. Lignowski zwrócił uwagę, że pomimo modernizacji czas podróży SKM skróci się bardzo nieznacznie. Średnia odległość między przystankami wynosi około 1,5 km i dlatego jakichś rewelacji na trasie Gdańsk-Gdynia nie będzie, ale to przyspieszenie będzie odczuwalne na trasie Gdynia Chylonia-Wejherowo – wyjaśnił.
Pierwszy zmodernizowany pojazd powinien być przekazany do eksploatacji na przełomie roku 2012 i 2013. Kolejne ezt-y będą oddawane do użytku sukcesywnie od stycznia do lipca 2013 roku. Należy się spodziewać podwyżek cen biletów –mówił Maciej Ligowski. Na pewno wzrost cen nie będzie drastyczny, nie będzie kilkunastoprocentowy – dodał.
Spółka posiada aktualnie 64 pojazdy. W codziennym ruchu wykorzystywanych jest około 50 składów. Chcielibyśmy, aby na trasie Gdańsk-Wejherowo, co najmniej co drugi jeżdżący pociąg był zmodernizowany –mówi Ligowski.
W modernizowanych zespołach trakcyjnych zostaną zamontowane silniki firmy Skoda – powiedział Prezes Zarządu Skoda Polska sp. z o.o., Wojciech Grzonka. Czeska firma będzie też koordynować prace remontowane.
Modernizacja 21 zespołów trakcyjnych jest początkiem zmian taboru SKM w Trójmieście –mówił Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk. Dodał, że spółka modernizuje też perony oraz system sterowania ruchem z Gdańska w kierunku Rumi. Zwrócił uwagę, że samorząd województwa ma dalekosiężne plany wobec Szybkiej Kolei Miejskiej, która już jest, a w przyszłości będzie w jeszcze większym stopniu naziemnym metrem dla metropolii trójmiejskiej. Chcemy usprawniać ten rodzaj transportu –wyjaśnił Struk. Marszałek poinformował też, że obecnie SKM przewozi około 36 mln pasażerów rocznie. Chcemy, że liczba pasażerów zdecydowanie się zwiększyła – dodał.
Koszt modernizacji pojazdów w wysokości 128 mln zł, w 59% pokryje dotacja z funduszy unijnych. 30 grudnia 2011 roku PKP SKM podpisała umowę o dofinansowanie dla projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”. Inwestycja warta ponad 351 mln zł obejmuje m.in. modernizację infrastruktury kolejowej linii nr 250 na odcinku ponad 30 km, budowę wydłużenia linii kolejowej dwutorowej o 1,5 km oraz właśnie modernizację 22 sztuk składów pociągów. Warto przypomnieć, że zmodernizowany w ramach projektu tabor będzie obsługiwał główny ciąg komunikacyjny na odcinku: Tczew – Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny – Sopot – Gdynia Główna – Rumia – Reda – Wejherowo – Lębork – Słupsk. Projekt otrzymał ponad 167 mln zł dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach priorytetu VII Transport przyjazny środowisku, działanie 7.3 – Transport miejski w obszarach metropolitalnych Programu Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji. W przetargu konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda pokonało konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki/PESA i Newag.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zarządza i administruje linią kolejową nr 250 Gdańsk Główny-Rumia oraz prowadzi na tej linii kolejowe przewozy osób. Spółka przewozi też pasażerów w województwie pomorskim, na liniach zarządzanych przez PKP PLK.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024