Pierwszy przetarg w ramach inwestycji „Podłęże – Piekiełko” w 2020 r.

inforail
22.01.2019 09:05

Pierwszy przetarg naprace budowlane w największym projekcie kolejowym w Polsce od kilkudziesięciulat, potocznie nazywanym „Podłęże – Piekiełko”, zostanie ogłoszony wdrugiej połowie 2020 roku – poinformował PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

„Na początku stycznia podpisaliśmy umowę na wykonaniedokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Pierwszy etap dokumentacjizostanie przygotowany dla linii 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem, takabyśmy mogli w drugiej połowie roku 2020 ogłosić przetarg na roboty budowlanedla fragmentu od Chabówki do Mszany Dolnej” – powiedział Merchel.

Szef PKP PLK podkreślił, że projekt „Podłęże – Piekiełkoto niewątpliwie największa inwestycja kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat.

„Szacunkowa wartość tego projektu to około 7 mld zł.Osobiście do tej kwoty bym się nie przywiązywał. Znamy z historii, że określanona początku kwotę i później próbowano do niej dostosować dokumentacjęprojektową. My podchodzimy do tego inaczej. Chcemy uzyskać założone parametrytechniczne i jak otrzymamy dokumentację projektową to poznamy ostatecznąkwotę” – stwierdził Merchel.

Prezes poinformował, że w ramach projektu powstanie 58,5 kmnowej dwutorowej linii kolejowej, która będzie ona dostosowana do prędkości 160km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/ dla pociągów towarowych. Zostanierównież zmodernizowana istniejąca już linia kolejowa 104 łącząca Chabówkę z NowymSączem.

Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” zakładawybudowanie nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm.Niepołomice na południowy wschód od Krakowa i skieruje na południe. Wmiejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód domiejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna(linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą75-kilometrową linią Chabówka – Nowy Sącz (linia 104), która zostaniezmodernizowana.

Prezes Merchel przypomniał, że według założeń całainwestycja ma się zakończyć do roku 2027

„Zrealizowanie inwestycji spowoduje, że z Krakowa doNowego Sącza najszybszy pociąg przejedzie w godzinę i będzie to odległość 117km. Obecnie przejazd pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza zabiera od 2 godzin 45min do 3 godzin 45 min, a trasa jest dłuższa o 75 km” – powiedział szefPKP PLK.

„Inwestycja skróci też radykalnie czas przejazdu zKrakowa do Zakopanego. Wyniesie on około 1 godzinę 40 minut zamiast 3 godzin 30min obecnie” – dodał.

Merchel poinformował, że rozbudowana sieć stworzy ponadtokorzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk– Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe GórnegoŚląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (TranseuropejskiejSieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraznowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11″Amber”.

Prezes PKP PLK poinformował też, że spółka zakłada, iżinwestycja będzie współfinansowana z pieniędzy unijnych.