Pierwszy podkarpacki skład pod koniec roku
inforail
23.08.2013 09:42
Pierwszy podkarpacki skład pod koniec roku
Pod koniec roku na podkarpackie tory wyjedzie nowy, trójczłonowy skład z napędem elektrycznym. Pojazd kosztował ponad 16,2 mln zł – poinformowała Monika Konopka z urzędu marszałkowskiego w Rzeszowie.Dodała, że będzie to też pierwszy pojazd szynowy w niebiesko-zielonych barwach nawiązujących do logo Podkarpacia.
’Skład będzie nosił imię kardynała Adama Kozłowieckiego, dlatego na pojeździe znajdzie się także herb kardynała. Z taką prośbą zwróciła się do zarządu województwa Fundacja im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego +Serce bez granic+’ – zaznaczyła. Fundacja chce w ten sposób przybliżyć postać kardynała Kozłowieckiego, który wywodzi się z Podkarpacia, urodził się on bowiem w Hucie Komorowskiej. W 1937 roku przyjął święcenia kapłańskie, a później śluby zakonne. W czasie II wojny światowej trafił do obozu koncentracyjnego Auschwitz, a potem do Dachau. Po wojnie wyjechał na misję jezuicką do Afryki. W 1959 r. został pierwszym arcybiskupem Lusaki (stolica Zambii). W lutym 1998 roku Jan Paweł II wyniósł go do godności kardynalskiej. Zmarł w 2007 roku w Lusace.
Pojazd, który będzie nosił jego imię pojawi się na torach pod koniec roku. Będzie mógł poruszać się z prędkością do 160 km/h, pomieści ponad 300 pasażerów. Wyposażony będzie m.in. w windy dla niepełnosprawnych, w środku znajdować się będą także dwa biletomaty. Cały skład będzie objęty monitoringiem oraz klimatyzowany. Będzie można korzystać z bezpłatnej sieci internetowej WiFi.
Skład jest pierwszym, jakie zakupią władze samorządowe województwa do 2015 r. Dwa dwuczłonowe i dwa trójczłonowe Impulsy dostarczy NEWAG. Kolejne jednostki – dwa trójczłonowe ezt-y oraz jeden dwuczłonowy szt dostarczy PESA. Ostatni pociąg ma przybyć na Podkarpacie w I kwartale 2015 r. Jedna jednostka zostanie zakupiona w ramach PGZ.
Koszt zakupu całego taboru wyniesie ok. 120 mln zł. Pieniądze pochodzić mają m.in. z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rezerwy celowej oraz Funduszu Kolejowego. Nie ma jeszcze wyznaczonych konkretnych tras, na których nowe pociągi będą kursować. Wiadomo jednak, że największe pociągi, czyli trójczłonowe będą wykorzystywane na trasach, które cieszą się największą popularnością, np. na linii Przemyśl – Rzeszów – Tarnów.
Szerzej o planach dostaw pociągów w najbliższych latach pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024