Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy podkarpacki skład pod koniec roku

inforail
23.08.2013 09:42
Pod koniec roku na podkarpackie tory wyjedzie nowy, trójczłonowy skład z napędem elektrycznym. Pojazd kosztował ponad 16,2 mln zł – poinformowała Monika Konopka z urzędu marszałkowskiego w Rzeszowie.Dodała, że będzie to też pierwszy pojazd szynowy w niebiesko-zielonych barwach nawiązujących do logo Podkarpacia.
’Skład będzie nosił imię kardynała Adama Kozłowieckiego, dlatego na pojeździe znajdzie się także herb kardynała. Z taką prośbą zwróciła się do zarządu województwa Fundacja im. Ks. Kardynała Adama Kozłowieckiego +Serce bez granic+’ – zaznaczyła. Fundacja chce w ten sposób przybliżyć postać kardynała Kozłowieckiego, który wywodzi się z Podkarpacia, urodził się on bowiem w Hucie Komorowskiej. W 1937 roku przyjął święcenia kapłańskie, a później śluby zakonne. W czasie II wojny światowej trafił do obozu koncentracyjnego Auschwitz, a potem do Dachau. Po wojnie wyjechał na misję jezuicką do Afryki. W 1959 r. został pierwszym arcybiskupem Lusaki (stolica Zambii). W lutym 1998 roku Jan Paweł II wyniósł go do godności kardynalskiej. Zmarł w 2007 roku w Lusace.
W bydgoskiej fabryce PESY powstaną także Elfy dla Podkarpacia (foto: K. Wach)
Pojazd, który będzie nosił jego imię pojawi się na torach pod koniec roku. Będzie mógł poruszać się z prędkością do 160 km/h, pomieści ponad 300 pasażerów. Wyposażony będzie m.in. w windy dla niepełnosprawnych, w środku znajdować się będą także dwa biletomaty. Cały skład będzie objęty monitoringiem oraz klimatyzowany. Będzie można korzystać z bezpłatnej sieci internetowej WiFi.
Skład jest pierwszym, jakie zakupią władze samorządowe województwa do 2015 r. Dwa dwuczłonowe i dwa trójczłonowe Impulsy dostarczy NEWAG. Kolejne jednostki – dwa trójczłonowe ezt-y oraz jeden dwuczłonowy szt dostarczy PESA. Ostatni pociąg ma przybyć na Podkarpacie w I kwartale 2015 r. Jedna jednostka zostanie zakupiona w ramach PGZ.
Koszt zakupu całego taboru wyniesie ok. 120 mln zł. Pieniądze pochodzić mają m.in. z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rezerwy celowej oraz Funduszu Kolejowego. Nie ma jeszcze wyznaczonych konkretnych tras, na których nowe pociągi będą kursować. Wiadomo jednak, że największe pociągi, czyli trójczłonowe będą wykorzystywane na trasach, które cieszą się największą popularnością, np. na linii Przemyśl – Rzeszów – Tarnów.
Szerzej o planach dostaw pociągów w najbliższych latach pisaliśmy tutaj.