Pierwszy pociąg w tunelu pod Bosforem
inforail
06.08.2013 09:01
Pierwszy pociąg w tunelu pod Bosforem
Premier Turcji Recep Tayyip Erdogan osobiście wsiadł do pierwszego pociągu, który przejechał tunelem pod cieśniną Bosfor, łączącym europejską i azjatycką część Stambułu. Ten próbny przejazd odbył się w niedzielę;oficjalne otwarcie tunelu zaplanowano na jesień.
Tunel ma 13,6 km długości. Podmorski odcinek – 1,4 km – poprowadzono na głębokości 56 metrów, co jest światowym rekordem. Erdogan przypomniał, że nad projektem tunelu pod cieśniną Bosfor, łączącą morze Marmara z Morzem Czarnym, zaczęto pracować 150 lat temu. Podkreślił, że tunel, zapewniający połączenie kolejowe 'Londynu z Pekinem’, będzie służył nie tylko Stambułowi i Turcji.
Oczywiście mieszkańcy Stambułu będą pierwszymi beneficjentami. Tunel jest częścią większego, wartego 5 miliardów USD projektu 'Marmaray’, przewidującego modernizację stambulskich kolei. Turecki rząd przewiduje, że pociągi będą przewozić między obu częściami Stambułu ok. 1,5 miliona osób dziennie.
Budowa tunelu pod Bosforem rozpoczęła się w 2004 roku. Wykonawcą jest konsorcjum japońsko-tureckie, a o sfinansowanie tej wielkiej inwestycji zadbał Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej (JBIC) i Europejski Bank Inwestycyjny.
Otwarcie tunelu pod Bosforem w ramach projektu 'Marmaray’ zaplanowano na 29 października, w rocznicę powstania nowoczesnej Turcji. Jest to pierwszy wielki projekt infrastrukturalny finalizowany w Stambule. Erdogan zaproponował dla tego miasta jeszcze kilka innych ambitnych projektów, takich jak kanał równoległy do Bosforu, co ma usprawnić żeglugę, jeden z największych portów lotniczych na świecie, trzeci most nad Bosforem, a także wielki meczet, mający górować nad miastem.
Najbardziej kontrowersyjnym projektem premiera jest budowa meczetu i centrum handlowego w Stambule, kosztem znajdującego się tam parku Gezi. Plany te wywołały pod koniec maja wielkie protesty, które przerodziły się w wystąpienia przeciwko nasilającym się tendencjom autorytarnym we władzach i próbom islamizacji kraju.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024