Pierwszy pociąg odjedzie z CPK za 10 lat
Pierwszy samolot maodlecieć z CPK w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać praceprzygotowawcze do tej inwestycji.
Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Budowa portulotniczego ma pochłonąć 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodniez szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości,między 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować – w zależności odzakresu prac – między 2 a 7 mld zł.
Uczestnicy Kongresu Rozwoju Transportu wskazywali napotrzebę zbudowania CPK i jego istotnej roli dla rozwoju Polski, w tym rozwojulotnictwa i kolei.
„Port Solidarność będzie również węzłem kolejowym. Niebędzie portem lotniczym połączonym z Warszawą siecią kolejową. Stąd istotnabyła różnica pomiędzy nazwami: Centralny Port Lotniczy, a Centralny PortKomunikacyjny. Mówimy o CPK, ponieważ mówimy o kluczowym węźle kolejowym dlaRzeczpospolitej” – tłumaczył Wild.
Jego zdaniem sukcesywny rozwój to budowa nowych szklakówkolejowych i nie poprzestawanie na modernizacjach. „Schemat docelowy, jakichcielibyśmy osiągnąć, to skomunikowanie Rzeczpospolitej, ogniskując sięwłaśnie w Porcie Solidarność, to 15 minut połączenia z Warszawą, 25 minutpołączenia z Łodzią, a także połączenia z innymi kluczowymi miastami w Polsce wczasie – w większości przypadków – do 2 godzin” – mówił wiceminister.
Jak powiedział Wild, jest możliwość takiego przygotowaniawszelkich procesów związanych z obsługą pasażera, „żeby ten port lotniczybył otwarty na nieskrępowany rozwój”. „To jest atut, którego mogą namzazdrościć kraje Europy Zachodniej, ponieważ nasze zapóźnienieinfrastrukturalne staje się naszym atutem. Mamy w środku Polski teren niezurbanizowany,który może zostać wykorzystany na bardzo ambitne projekty” – przekonywał.
Wiceministe infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittelwskazał, że „taka inwestycja spowoduje ogromny impuls rozwojowy”.”Na to warto zwrócić uwagę i dostrzec. Nie tylko sama budowa, ale późniejeksploatacja, utrzymanie, dowożenie pasażerów będzie wymagało obsługi. To teżjest wyzwanie dla rynków producentów, przewoźników i ich organizatorów” -powiedział.
Na istotną rolę kolei w obsłudze CPK wskazał prezes PKP SAKrzysztof Mamiński. „Wstępnie wytypowaliśmy ok. 1,5 tys. km linii, gdziemożna będzie w przyszłości, przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych (…)umożliwić kursowanie pociągów z prędkością 200/250 km/h” – mówił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podał, plany inwestycyjne, jakie PKP ma na najbliższe5-6 lat, będą opiewały na co najmniej 10 mld zł. „A CPK i nowaperspektywa, która niewątpliwie będzie, powoduje, że na wiele, wiele lat taprodukcja musi istnieć” – dodał.
Z kolei prezes PLL LOT Rafał Milczarski ocenił, że CPK maszansę być „nie tylko sercem transportowym Polski, ale Europy Środkowej, amoże i większej części Europy”.
„LOT będzie przedsiębiorstwem, które będzie mogłooferować usługi po bardzo przystępnej cenie. Ale oprócz tej ceny ważnymelementem jest wygoda oraz prostota przesiadania się. Nie będziemy bowiem tylkowozić Polaków, a taki port przesiadkowy to fenomenalny biznes. W sensie awiacjimamy wybitne położenie geograficzne, a Port Solidarność nie będzie miałjakichkolwiek problemów rozwojowych, z jakimi spotykamy się obecnie na LotniskuChopina” – powiedział.
Rząd na wtorkowym posiedzeniu ma zająć się projektem uchwałyRady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycjiPort Solidarność – CPK.
Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowościStanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.
„