Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pociąg Moskwa – Nicea

inforail
28.09.2010 13:48
W piątek 24 września przez Polskę przejechał pierwszy planowy pociąg w relacji Moskwa – Nicea. Ponieważ wokół tego połączenia narosło wiele mitów i niedomówień więc w niniejszym artykule przedstawiamy go szerzej.
Inauguracyjny pociąg Moskwa - Nicea. Fot. R. Piech Inauguracyjny pociąg Moskwa - Nicea. Fot. P. Piech
Już podczas ogłaszania rozkładu jazdy na rok 2010 pojawiła się dosyć sensacyjna informacja, iż w sezonie letnim przez Polskę będzie kursował bardzo wyjątkowy pociąg o relacji St. Petersburg –Nicea. Pociąg ten był owiany dużą mgiełką tajemnicy, ponieważ nie do końca były jasne jego losy. Pierwotny start wyznaczony na 5 czerwca nie doszedł ostatecznie do skutku. Jakie były powody opóźnienia możemy jedynie spekulować, jednak ważne jest, iż koleje rosyjskie RŻD dalej pracowały nad projektem. Ostatecznie relacja została zmieniona na Moskwa –Nicea, natomiast pierwszy kurs przez Polskę odbył się w dniu 24 września. Zgodnie z aktualnym rozkładem jazdy pociąg ma kursować raz w tygodniu aż do 9 grudnia, kiedy wejdzie w życie zmieniony rozkład jazdy, który ma przynieść zmianę trasy przejazdu.
Rozkład jazdy pociągu
Kierunek
Pociąg
17BJ
 
Pociąg
18BJ
Kierunek
Dzień
Przyjazd
Odjazd
Stacja
Przyjazd
Odjazd
Dzień
v, Cz
16:17
Moskwa Białoruska
23:17
^, Wt
v, Cz
19:53
20:16
Wjasma
20:38
21:01
^, Wt
v, Cz
22:07
22:12
Smoleńsk
18:57
18:59
^, Wt
v, Cz
22:30
22:40
Orsza
16:21
16:36
^, Wt
v, Pt
0:59
1:09
Mińsk
13:50
14:02
^, Wt
v, Pt
4:35
6:45
Brest
8:00
9:58
^, Wt
v, Pt
6:03
6:43
Terespol
5:34
6:14
^, Wt
v, Pt
9:39
10:28
Warszawa Wsch.
2:52
3:12
^, Wt
v, Pt
10:40
10:49
Warszawa Zach.
^, Wt
v, Pt
13:49
14:04
Katowice
23:30
23:45
^, Pn
v, Pt
15:17
16:04
Zebrzydowice
22:10
22:19
^, Pn
v, Pt
16:22
17:07
Bohumin
21:40
21:50
^, Pn
v, Pt
19:06
19:18
Břeclav
19:18
19:45
^, Pn
v, Pt
21:08
21:17
Wiedeń Meidling
17:23
17:26
^, Pn
v, Pt
23:31
23:34
Linz Hbf
14:00
14:05
^, Pn
v, So
4:18
4:49
Innsbruck Hbf
8:13
8:39
^, Pn
v, So
5:26
5:46
Brennero/Brenner
7:00
7:39
^, Pn
v, So
7:08
7:11
Bolzano/Bozen
5:40
5:43
^, Pn
v, So
9:22
9:47
Werona Porta Nuova
3:15
3:53
^, Pn
v, So
11:29
11:32
Mediolan Rogoredo
1:26
1:29
^, Pn
v, So
14:13
14:35
Genua Piazza Principe
23:21
23:41
^, Nd
v, So
17:12
17:15
San Remo
21:14
21:17
^, Nd
v, So
17:24
17:26
Brodighera
21:03
21:05
^, Nd
v, So
17:33
18:35
Ventimiglia
20:01
20:57
^, Nd
v, So
18:46
18:48
Menton
19:48
19:50
^, Nd
v, So
19:12
Nicea Ville
19:22
^, Nd
 
Jak można zauważyć pokonanie całej trasy zajmuje 52 godziny i 55 minut w relacji Moskwa –Nicea oraz 49 godzin i 55 minut w relacji powrotnej. Prędkość średnia na trasie Moskwa –Nicea wynosi 63,13 km/h, natomiast pociąg powrotny osiąga 66,7 km/h. Pomimo dystansu 3279 km oraz licznych wydłużonych postojów w celu zagwarantowania odpowiedniej rezerwy czasowej osiągane są dobre prędkości średnie. Dla porównania pociąg EC Wawel z Krakowa do Berlina notuje wyniki ledwo przekraczające 40 km/h! Uruchomienie bezpośredniego pociągu w tak długiej relacji wzbudziło wszechobecne zainteresowanie we wszystkich krajach UE, co dokumentują liczne fotografie oraz filmiki z wszystkich krajów przejazdu. Pociąg ten jest dużym wydarzeniem, ponieważ w Europie Zachodniej długie podróże pociągami odeszły w niepamięć z powodu dużej konkurencji połączeń lotniczych. Jednak Rosjanie lubią długie podróże koleją, co może być przyczynkiem do utrzymania połączenia jako stałe. Pociąg nie konkuruje szybkością lecz komfortem. Dodajmy komfortem za dużą cenę, ponieważ apartament VIP kosztuje 1050 €za całą podróż. Nieco taniej można podróżować w przedziale sypialnym klasy pierwszej (459 €), natomiast przedział klasy drugiej kosztuje 306 €. Warto również wspomnieć, iż bezpośredni pociąg w tej relacji kursował od końca XIX wieku do roku 1914, kiedy w wyniku wybuchu I Wojny Światowej został zawieszony.
Inauguracyjny pociąg Moskwa - Nicea. Fot. R. Piech Wagon sypialny klasy 1 i 2. Fot. R. Piech
Pociąg jest zestawiony z 12 wagonów, gdzie bazowy skład 7 wagonów sypialnych klasy pierwszej/drugiej, następnie dwa wagony restauracyjne oraz trzy wagony klasy VIP. Podstawowe wagony w składzie muszą być według podstawowej skrajni europejskiej UIC 505-1. Ponieważ dostawa nowej serii 200 wagonów jest jeszcze w powijakach, więc konieczne stało się wykorzystanie istniejącego taboru. Wybór padł na nowoczesne wagony serii WLABmee, których 85 sztuk wyprodukowały na przełomie 1994 -95 roku zakłady w Goerlitz. Nowoczesne wagony do systemu przestawczego, o prędkości maksymalnej 200 km/h są stałymi gośćmi na terenie Polski, jednak dla celów nowego połączenia przeszły gruntowne przebudowy. Z zewnątrz w oczy rzuca się nowe standardowe malowanie RŻD, jednak największe przemiany przeszły wnętrza. Pierwotnie utrzymane w europejskim stylu w wyniku przeprowadzonych przebudów przekształciły się na bardziej wschodni styl –inne materiały, użycie wysokiego gatunkowo drewna, czy też zastosowanie złotych (lub pozłacanych) klamek. Również luksusowe wagony VIP (WLSRmee) nie są nowością, ponieważ przebudowane w 2004 roku pojawiały się w Polsce w regularnych pociągach Wagony te zamiast 11 przedziałów posiadają zaledwie cztery, lecz z własnym przedziałem WC. Jednak nawet te przeszły dodatkowe przebudowy i prezentują obecnie najwyższy poziom luksusu, choć nadal w stylu rosyjskim. Interesujące mogą być również wagony gastronomiczne, ponieważ RŻD nie posiada takowych według skrajni europejskiej. W związku z tym na odcinku szerokotorowym kursują dwa wagony gastronomiczne RŻD według skrajni 1-WM. Takowe mogłyby dojechać jedynie do granicy między Czechami i Austrią, więc konieczne stało się poszukanie alternatywnego rozwiązania, którym stało się wynajmowanie dwóch wagonów restauracyjnych od PKP IC, które obsługują relację Warszawa Wschodnia –Nicea –Warszawa Wschodnia. Oczywiście wobec niesamowitych braków PKP IC w zakresie wagonów gastronomicznych można się zastanawiać czy aby jest to właściwy krok, jednak mimo wszystko obsługa takiego pociągu może być nobilitacją dla PKP IC, jak również dla spółki Wars, która zajmuje się obsługą tych wagonów.
Wagon sypialny klasy 1 i 2. Fot. R. Piech Wagon VIP. Fot. R. Piech
Sprawa Polski jest nieodłącznym elementem tego pociągu. Już wcześniej pojawiły się kontrowersje na temat braku postojów handlowych w naszym kraju. PKP IC zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury w celu dofinansowania pociągu. Ponieważ MI odmówiło, więc jego uruchomienie na terenie Polski odbywa się na własne ryzyko oraz koszt RŻD. Jednak mimo tego przewoźnik oferuje bilety na ten pociąg do i z Polski, choć z drugiej strony nikt nie sprecyzował kto odpowiada za sprzedaż biletów w naszym kraju. Interesująca może być również obsługa trakcyjna, gdzie na całej długości polskiego odcinka zaplanowano lokomotywy EU07, choć ze zmianą w Katowicach, ponieważ pociąg prowadzi polska maszyna aż do Bohumina. Od granicy z Białorusią aż po Katowice była to lokomotywa EU07-072, natomiast w dalszą drogę zabrała ją maszyna EU07-446 mająca dopuszczenie do eksploatacji w Czechach. Pociąg został wytrasowany z dużymi zapasami i generalnie jechał zgodnie z rozkładem jazdy. Jednak mimo tego zaplanowano długi (prawie 50 minut) postój w Zebrzydowicach, który „zamaskowałby niedociągnięcia polskiej infrastruktury”. Ciekawym jest również wybór lokomotyw EU07 jako środka trakcyjnego, ponieważ większość trasy Terespol –Warszawa –Katowice jest dostosowana do 160 km/h, natomiast w składzie znajdują się wagony na 200 km/h, za wyjątkiem wagonów restauracyjnych o prędkości 160 km/h. Zastosowanie EP09 nie tylko skróciłoby czas jazdy nawet o 2 godziny ale również pozwoliłoby na wykorzystanie możliwości zmodernizowanej linii do Terespola, które aktualnie nie są wykorzystywane. Lecz aby tak się stało ktoś musiałby chcieć się wykazać a nie tylko zainkasować pieniądze za przeprowadzenie składu. Choć ciągłe niedobory szybkich maszyn mogłyby spowodować komplikacje w innych stałych połączeniach, więc ostatecznie EU07 jest akceptowalnym kompromisem.
Dłuższy postój pozwala na zaczerpnięcie świeżego powietrza. Fot. P. Piech Inauguracyjny pociąg Moskwa - Nicea. Fot. R. Piech
Pociąg Moskwa –Nicea jest wyjątkowym w skali obecnego kolejnictwa w Europie, gdzie dalsze dystanse zdominowały linie lotnicze. Wobec tego pomysł uruchomienia pociągu jadącego trzy dni może się jawić jako obłęd, jednak w tym szaleństwie może być rozwiązanie. Bowiem pociąg ten oferuje komfort, jakiego w samolocie się nie zazna, natomiast długa podróż może być częścią urlopu, romantyczną wycieczką lub też sposobem na przeprowadzenie spotkań biznesowych. Jakie będą losy połączenia przekonamy się w niedalekiej przyszłości, natomiast obecnie mamy niekwestionowaną możliwość podziwiania rosyjskiego składu przemierzającego Polskę w czasie dnia, co stwarza wiele możliwości do uwieczniania tego wyjątkowego pociągu.